خودکارامدی در انجام فعالیت بدنی دانش آموزان مقطع متوسطه یک شهرستان فلاورجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت خودکارامدی و فعالیت بدنی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود و بر روی 254 دانش آموز پسر مقطع متوسطه اول انجام شد. نمونه ها با روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند و اطلاعات آن ها به وسیله پرسش نامه استاندارد بین المللی فعالیت بدنی (International physical Activity Questionnaire یا IPAQ) و پرسش نامه خودکارامدی فعالیت بدنی جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t، همبستگی Pearson، One-way ANOVA و Linear regression در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 050/0 > P به عنوان سطح معنی داری داده ها در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین نمره فعالیت بدنی دانش آموزان، 37/2087 ± 36/2630 مت بر کالری در هفته به دست آمد. 2/10 درصد دانش آموزان فعالیت بدنی شدید، 3/52 درصد فعالیت بدنی متوسط و 5/37 درصد فعالیت بدنی ضعیف داشتند. میانگین نمره خودکارامدی، 14/18 ± 26/57 بود. همچنین، ارتباط معنی داری بین خودکارامدی و فعالیت بدنی مشاهده گردید (001/0 > P، 24/0 = r). خودکارامدی و تحصیلات مادر، فعالیت بدنی را به میزان 36/0 پیشگویی کرد.
نتیجه گیری
خودکارامدی فعالیت بدنی در تحقیق حاضر، متوسط گزارش گردید. با توجه به این که درک خودکارامد بودن در مورد فعالیت بدنی به عنوان یک عامل درونی بر روی انجام آن تاثیر می گذارد، توصیه می شود با استفاده از استراتژی های خودکارامدی، فعالیت بدنی در دانش آموزان ارتقا یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!