مدل لجیت تجمعی در بررسی مخاطرات اندومتریوز و شدت آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اندومتریوز یکی از بیماری های شایع و مزمن زنان است که باعث ناباروری و مشکلات متعدد دیگر می شود. با توجه به این که شدت این بیماری به صورت ترتیبی بیان می شود، هدف از این مطالعه بررسی مخاطرات بروز و پیشرفت بیماری با استفاده از رگرسیون لجستیک ترتیبی (مدل لجیت تجمعی) است.
روش کار
این مطالعه مقطعی بر روی زنانی انجام گرفت که به دو درمانگاه ناباروری در تهران، بیمارستان آرش و پژوهشکده رویان، جهت لاپراسکوپی مراجعه کرده بودند. از آنجا که بر اساس یافته های لاپراسکوپی، شدت اندومتریوز به سه سطح کنترل (بدون بیماری) ، بیماری خفیف (سطح 1 و 2 بیماری) و بیماری شدید (سطح 3 و 4 بیماری) گروه بندی می شود، برای بررسی عوامل موثر بر شدت اندومتریوز، از مدل لجیت تجمعی استفاده شد. بخت متناسب برای متغیرهای معنی دار، آزمون موازی بودن خطوط و سطح زیر نمودار (AUC) برای مدل محاسبه شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد و تحلیل آماری با نرم افزار R نسخه 3. 4. 0 انجام گرفت.
یافته ها
مدل لجیت تجمعی نشان داد اثر متغیرهای سابقه خانوادگی، شاخص توده بدنی، سن، درد هنگام نزدیکی، استفاده از روش های جلوگیری از بارداری، دوره خونریزی قاعدگی، میزان خونریزی، درد لگنی در مدل معنی دار بودند. از بین این متغیرها اثر متغیرهای مهم سابقه خانوادگی، درد لگنی، درد در هنگام نزدیکی و میزان خونریزی در بروز و پیشرفت بیماری قابل توجه بود. مقدار AUC برای مدل 79/0 به دست آمد که نشان دهنده قدرت پیش بینی خوب مدل است.
نتیجه گیری
می توان انواع اندومتریوز را با مدل رگرسیون لجستیک ترتیبی بهتر از مدل رگرسیون لجستیک پیش بینی کرد. این مدل، تفسیری راحت تر و برآوردهایی قابل قبول تر دارد و علاوه بر عوامل موثر بر بروز، عوامل پیشرفت بیماری را نیز نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!