بررسی مقایسه ی تخمین دیداری و اندازه گیری دقیق در ارزیابی حجم خون از دست رفته حین عمل جراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هر چه توان تخمین دقیق میزان اتلاف خون حین جراحی دقیق تر باشد، آمادگی برای مقابله با خطرات احتمالی حین جراحی افزایش می یابد. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی و مقایسه ی تخمین دیداری و اندازه گیری دقیق در ارزیابی حجم خون از دست رفته حین عمل جراحی به منظور اداره ی بهتر خون ریزی حین عمل و انجام به موقع مراقبت های منجر به آن، انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی مشاهده ای آینده نگر، 31 بیمار کاندیدای عمل جراحی مراجعه کننده به بیمارستان فیروزگر تهران در سال 1396 به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. تمام بیماران، تحت عمل جراحی Posterior spinal fusion (PSF) ستون فقرات قرار گرفتند. سپس، میزان خون ریزی حین عمل به دو صورت تخمین دیداری و همچنین، با استفاده از ترازوی حساس محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و نیز آزمون Wilcoxon مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سن افراد مورد مطالعه 4/41 سال و میانگین وزن آن ها 2/65 کیلوگرم بود. مطابق یافته ها، بین میزان خون ریزی محاسبه شده به صورت دیداری و خون ریزی محاسبه شده توسط ترازو در ساعت اول عمل (0001/0 > P) و همچنین، در ساعت دوم عمل ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (0001/0 > P).
نتیجه گیری
میزان خون موجود در گازها توسط تخمین دیداری به طور معنی داری کمتر از میزان واقعی برآورد می گردد؛ برای کاهش این خطا، توصیه می شود در ارزیابی خون ریزی گازها، علاوه بر مقدار آغشته بودن گاز به خون، میزان خیس بودن (رطوبت) گازها نیز لحاظ گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1479 تا 1484
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1938170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!