بررسی تاثیر تمرینات ثبات دهنده و کنترل آگاهانه بر کینماتیک ترقوه زنان دارای دیسکنزیای کتف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
پیش زمینه و هدف
تحقیقات پیشین نشان دادند که هرگونه تغییر در کینماتیک کتف موجب تغییر در کینماتیک ترقوه و شانه شده و باعث اختلال در عملکرد ربع فوقانی می شود. هدف از انجام تحقیق حاضر، مقایسه تاثیر دو نوع تمرین ثبات دهنده و کنترل آگاهانه بر روی کینماتیک ترقوه دانشجویان دختر دارای دیسکنزیای کتف بود.
مواد و
روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی، 44 نفر از زنان دارای دیسکنزیای کتف (الگوی برجستگی زاویه تحتانی و لبه داخلی) بودند که به صورت تصادفی در سه گروه تمرین ثبات دهنده (15 نفر)، کنترل آگاهانه (15 نفر) و کنترل (14 نفر) قرار گرفتند. قبل و بعد از تمرینات، از همه آزمودنی ها جهت بررسی میزان اختلالات در کینماتیک کتف (با استفاده از دستگاه آنالیز حرکتی) آزمون به عمل آمد. سپس، آزمودنی ها به مدت 6 هفته و هفته ای 3 جلسه (هر جلسه به مدت 45 دقیقه) تمرینات ثبات دهنده و کنترل آگاهانه انجام دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا به منظور بررسی درون گروهی از آزمون t وابسته و از آزمون کوواریانس به منظور بررسی تفاوت بین گروهی استفاده شد.
یافته ها
پس از یک دروه تمرینات کنترل آگاهانه، نسبت به گروه ثبات دهنده و کنترل، تفاوت معنا داری در میزان زاویه کینماتیک ترقوه در زاویه 90 درجه وجود داشت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که حرکت بالا رفتن ترقوه در زاویه 90 درجه در گروه تمرینی کنترل آگاهانه (028/0=P) تغییر معناداری داشته است. در حالی که در زوایای دیگر این تغییرات معنادار نبود(05/0<P). همچنین در گروه کنترل اختلاف معناداری در پیش و پس آزمون افراد مشاهده نشد. با توجه به تغییر میانگین داده ها در پیش و پس آزمون هر دو گروه تمرینی می توان اذعان داشت که برنامه تمرینات کنترل آگاهانه و ثبات دهنده موجب بهبود جهت دهی و حرکت ترقوه در افراد دارای دیسکنزیای کتف می شود.
بحث و نتیجه گیری
یافته های این تحقیق از تاثیرگذاری تمرین درمانی بعنوان ابزاری ایمن برای بهبود کینماتیک ترقوه حمایت کرده و پیشنهاد می شود که تمرینات کنترل آگاهانه و ثبات دهنده بهمراه دیگر برنامه های تمرینی کمربند شانه جهت بهبود کینماتیک کتف و ترقوه در افراد دارای دیسکنزیای کتف استفاده گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
792 تا 806
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!