بررسی و تبیین عوامل جامعه شناختی موثر برگرایش به نزاع دسته جمعی در جوامع روستایی(مورد مطالعه:جامعه روستایی استان اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نزاع دسته جمعی به درگیری بین گروهی اطلاق می شود. این پدیده در جوامع سنتی(جوامع روستایی و...) برخواسته از شرایط محیطی، ساختار سنتی، عصبیت و رقابت بر سر منابع کمیاب می-باشد و امروزه به عنوان یکی از مسائل اجتماعی جدی کشور به طور عام و نیز جامعه روستایی به دلیل بافت کم و بیش سنتی حاکم در آن، به طور خاص مطرح بوده و هزینه های زیادی را به جامعه و نهادهای ذیربط حکومتی به خصوص نیروی انتظامی تحمیل می نماید که نیازمند توجه جدی علمی و عملی است. به این ترتیب هدف اصلی پژوهش این است که چه عواملی اجتماعی – فرهنگی در گرایش به نزاع دسته جمعی در جواع روستایی موثر است تا بر اساس علت یابی و تبین دقیق این مساله، راهکارهای مناسبی را بتوان برای این مساله مهم پیش کشید. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع پیمایش بوده و از طریق فرمول کوکران، حجم نمونه 300 نفر تعیین و بر مبنای روش نمونه گیری خوشه ای توزیع شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که رابطه بین متغیر خودنمایی گروه (56%)، حس تلافی جویانه (37%)، ضعف انسجام اجتماعی (24%-)، بیگانه هراسی (63%)، نابرابری در قدرت (53%-)، ضعف بازدارندگی بیرونی (39%-) و رقابت بر سر منابع (61%) با نزاع دسته جمعی معنادار و متغیر ضعف بازدارندگی درونی و بی اعتمادی نسبت به هم با نزاع دسته جمعی معنادار نبوده است. نتایج رگرسیون نشان می دهد از بین متغیرهای معنادار در مدل، نابرابری در قدرت با ضریب 0/431 قوی ترین تاثیر و متغیر رقابت بر سر منابع با ضریب0/121 کمترین تاثیر را در مدل داشته اند. ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها برابر با 0/65 و ضریب تعیین 0/39 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!