بررسی الگوی مصرف رسانه ای دانش آموزان و تاثیرپذیری آنها از رسانه ها با هدف برنامه ریزی های آموزشی پلیس
امروزه رسانه ها، خصوصا رسانه های جمعی عامل مهمی در اثرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به رفتارهای اجتماعی محسوب می شوند. از سویی جامعه دانش آموزی کشور و به ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه به عنوان آینده سازان این مرز و بوم از اهمیت و حساسیت خاصی برای مسئولان و دلسوزان نظام و جامعه برخوردارند. برای نیروی انتظامی این دسته از افراد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و با توجه به شرایط سنی حساس آنها می بایست برنامه ریزی هوشمندانه ای را درجهت آموزشهای پلیسی – انتظامی مورد نیاز دانش آموزان مزبور به عمل آورد. پژوهش حاضر با هدف مشخص ساختن نوع رسانه های مورد استفاده دانش آموزان مقطع متوسطه سطح شهر تهران و همچنین میزان و نحوه استفاده از آنها، میزان اثرپذیری دانش آموزان دوره متوسطه از رسانه های مختلف خصوصا رسانه ملی، و کمک به تعیین نیازهای آموزشی جامعه هدف یاد شده و برنامه ریزی موثرتر آموزش های پلیسی برای آنها انجام یافته است. روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش بوده و جامعه آماری را دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهند که نمونه ای 600 نفری از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده نیز پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به روش صوری و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که تلویزیون به عنوان پر مصرف ترین رسانه، قابلیت بیشتری برای جهت دهی به مسائل اجتماعی بالاخص موضوعات مرتبط با دانش آموزان را داراست. همچنین باتوجه به اینکه نزدیک به نیمی از دانش آموزان مصرف کننده مشترک برنامه های تلویزیون و ماهواره می باشند، به نظر می رسد کهباید در برنامه ریزی برای تولید پیام در تلویزیون، به پیام های ارسالی ماهواره، کارکرد ها و تاثیرات آن توجه نمود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که 63 درصد از دانش آموزان از بازی های رایانه ای استفاده می کنند. این امر نشان دهنده اهمیت این رسانه در میان دانش آموزان است که خود می تواند قابلیت مناسبی برای انتقال پیام و آموزش های مورد نیاز دانش آموزان داشته باشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.