شبیه سازی رویدادهای بارش حدی همراه با بی هنجاری سرد در منطقه تهران

پیام:
چکیده:

با توجه به موقعیت مهم اقتصادی و سیاسی تهران، هدف اصلی این پژوهش سعی در بهبود شبیه سازی بارش های متوسط و سنگین همراه با بی هنجاری سرد دمایی در این منطقه است. با استفاده از روش های آماری 133 مورد بارش فرین سرد در ماه های اکتبر تا مه سال های 1951 تا 2013 استخراج و بررسی شده است. از آنجا که شبیه سازی همه این موارد با پیکربندی های فیزیکی مختلف، کاری زمان بر و دشوار بوده و همچنین پیکربندی مدل وابسته به فصل، منطقه جغرافیایی مورد مطالعه و نوع سامانه جوی است، ابتدا با کاربست روش تحلیل مولفه های اصلی با آرایه T، شش خوشه از الگوهای همدیدی شامل این 133 روز به دست آمد. سپس از هر خوشه دو روز به عنوان نماینده فرین که بیشترین و کمترین شباهت را با الگوی میانگین آن خوشه داشتند، برای شبیه سازی انتخاب شدند. برای شبیه سازی با مدل میان مقیاس WRF، از داده های ERA-Iterim استفاده شده است. مدل فوق با استفاده از نه پیکربندی متفاوت، شامل چهار طرحواره همرفتی، دو طرحواره لایه مرزی سیاره ای، سه طرحواره خردفیزیک، یک طرحواره لایه سطحی و دو طرحواره تابش موج کوتاه اجرا شده تا پیکربندی مناسب به دست آید. برای درستی سنجی، علاوه بر مقایسه ظاهری، داده های منظم پیش بینی شبکه مدل ، به نقاط نامنظم ایستگاه های دیدبانی درون یابی شدند و با استفاده از کمیت های مختلف، کارایی پیکربندی های متفاوت در پیش بینی کمی بارش با آستانه های متفاوت مقایسه شد. نتایج حاکی از آن است که در تمام محدوده های بارشی به طور یکسان طرحواره همرفتی Tiedtke و طرحواره لایه مرزیMellor-Yamada- Janjic در مقایسه با سایر طرحواره ها از دقت بالاتری برخوردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!