بررسی کلینیکی شیوع عفونت در 100 مورد جراحی دندانهای عقل نهفته در بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال 1379

چکیده:
سابقه و هدف
دندانهای عقل نهفته، قبل و بعد از جراحی افکار بسیاری از متخصصین و دندانپزشکان را به خود معطوف داشته اند. در جراحی دندانهای عقل نهفته، به وجود آمدن عوارض پس از جراحی مانند عفونت و خونریزی از مشکلاتی هستند که ممکن است همراه با خارج کردن این دندانها بوجود آیند. این مطالعه با هدف بررسی عارضه عفونت پس از جراحی در 100 بیمار (100 بیمار عقل نهفته) مراجعه کننده به بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال 1379 انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این تحقیق به صورت مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی و تکمیل پرسشنامه پس از مشاهده انجام شده است. تحقیق بر روی 100 بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی که از جهت جسمانی در سلامت کامل بودند انجام شده است. نمونه ها در این مطالعه در دسترس بودند و در پایان هفته اول و دوم و در صورت لزوم هفته چهارم پس از جراحی مورد ارزیابی قرار می گرفتند و علائم موجود ثبت می گردید. در ضمن بیمارانی که مشکوک به علائم عفونت بودند تحت پیگیری های منظم طی 24 ساعت بعدی قرار گرفتند. در نهایت آخرین پیگیری نیز جهت بررسی عفونت زیرپریوستی پس از یک ماه انجام شد. لازم به ذکر است که در جراحی هایی که از میکروموتور استفاده می شد بنا به صلاحدید جراح آنتی بیوتیک تجویز می گردید. آنالیزهای آماری شامل آنالیز توصیفی و تحلیلی بودند. آنالیزهای تحلیلی در مورد متغیرهای کمی شامل آنالیزT Test، one way و در مورد متغیرهای کیفی شامل آنالیز chi square بوده است. همچنین نتیجه آنالیز P value نشان می دهد که چنانچه این عدد کوچکتر یا مساوی 0.05 باشد، از نظر آماری معنی دار خواهد بود.
یافته ها
نتیجه این مطالعه به این صورت بود که 6 درصد از بیماران علائم واضح کلینیکی عفونت را دارا بودند و 94 درصد از بیماران در این پیگیری ها سیر معمول بهبودی را طی کردند. میزان عفونت در فک پایین بیشتر از فک بالا بود، همچنین در جراحی بافت سخت مخصوصا در صورت استفاده از میکروموتور احتمال ایجاد عفونت بیشتر بوده است. در عین حال فلپ از نوع مثلثی بیشتر از فلپ پاکتی باعث عفونت شد.
نتیجه گیری
در نهایت نتایج زیر از این مطالعه حاصل گردیدند:1. در دندانهای عقل با وضعیت مشکل تر از جمله نهفتگی Cl III یا نهفتگی با عمق کلاس C دقت عمل بالاتری لازم است.
2. فلپ پاکتی از جهت ایجاد عفونت بهتر از فلپ مثلثی است.
3. در صورت استفاده از میکروموتور باید اصول آسپسی و کنترل عفونت رعایت گردد.
4. در این تحقیق بین بروز عفونت پس از جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک ارتباط معنی داری مشاهده نشده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
347
لینک کوتاه:
magiran.com/p197289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!