مطالعه اثر مقایسه ای عصاره اکالیپتوس بر روی کاندیدا آلبیکنس و باکتری های بیمارگر انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
در طی سالیان اخیر، بیماری های عفونی ناشی از قارچهای فرصت طلب مانند Candida albicans و افزایش مقاومت باکتری های بیماریای انسانی به آنتی بیوتیک های رایج منجر به بروز مشکلات زیادی در ارتباط با درمان این بیماری ها شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات ضد قارچی و باکتریایی عصاره گیاه اکالیپتوس بر علیه جدایه های Candida albicans جدا شده از نمونه های کلینیکی و تعدادی از جدایه های استاندارد از باکتری های بیماری زای انسانی بود.
روش تحقیق
عصاره اکایپتوس با استفاده از از دستگاه روتاری و روش خیساندن تهیه گردید. تعداد 30 جدایه از Candida albicans از بیماران مراجعه کننده به متخصص زنان و زایمان جدا شده و پس از خالص سازی به وسیله کلید های معتبر شناسایی شدند. در نهایت تعداد 30 جدایه برای بررسی اثر بازدارندگی رشد عصاره مورد استفاده قرار گرفتند. حداقل غلظت کشندگی و حداقل غلظت بازدارندگی عصاره اکالیپتوس علیه 5 سویه استاندارد باکتریایی شامل Staphylococcus aureu, Shigella dysenteriae, Listeria monocytogenes, Vibrio cholera and Bacillus cereusبا روش موردارزیابی قرار گرفت.
نتایج و بحث
نتایج ما نشان داد که در مقایسه با سویه های باکتریایی، جدایه های قرچی حساسیت بیشتری را نسبت به عصاره اکالیپتوس دارا می باشد. بیشترین و کمترین اثر کشندگی عصاره به ترتیب برای غلظت های 12.5 و 3.1 پی پی ام و علیه S. aureus و B. cereusثبت گردید. ماندد اثر کشندگی، بیشترین اثر بازدارندگی (20 پی پی ام) و کمترین اثر بازدارندگی (5پی پی ام) علیه S. aureus و B. cereusثبت گردید. حداقل غلظت کشندگی عصاره برای جلوگیری از رشد قارچی در غلظت 50 پی پی ام ثبت در حالی که بیشترین غلظت برای اثر بازدارندگی 150 پی پی ام ثبت گردید.
توصیه های کاربردی/ صنعتی
نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت بالای اکالیپتوس قادر به بازدارندگی رشد قارچ Candida albicansمی باشد و در نتیجه مطالعات بیشتری در جهت آنالیز ترکیبات موثر در عصاره این گیاه می تواند انجام شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
93 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!