شناسایی انواع ژن های cry1 در نمونه های باسیلوس تورنجینسیس (Bacillus thuringiensis) جمع آوری شده از استان های خراسان و همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه به دلیل استفاده از آف تکش های شیمیایی و تاثیر سوء آ نها بر محیط زیست و سلامتی انسان، توجه دانشمندان و محققان به روش های کنترل بیولوژیک معطوف شده است. یکی از میکروارگانیس مهای کاربردی در این زمینه Bacillus thuringiensis است که از لحاظ مقدار و وسعت کاربرد، در مقام اول قرار دارد. در این راستا، برای شناسایی سویه های موثر بر آفات راسته بال پولک داران، 50 سویه بومی Bacillus thuringiensis جمع آوری شده از مزارع استا نهای خراسان و همدان، مورد بررسی قرار گرفت. شناسایی سویه ها بر اساس تکنیک PCR با استفاده از 14 پرایمر اختصاصی برای ژن های cry1f ،cry1e ،cry1d ،cry1c ،cry1b ،cry1a و cry1g صورت گرفت. ژن های cry1 پروتئین های فعال علیه آفات راسته بال پولک داران را کد می کنند. از جمله آفات مهم این راسته می توان به مینوز برگ غلات و کرم ساقه خوار گندم اشاره کرد. بررسی باندهای به دست آمده و مقایسه آن ها با سویه های شاهد نشان داد که فراوانی ژن های مورد نظر در سویه های مختلف، بسیار متفاوت است، به طوری که بعضی از ژن ها مانند cry1a به وفور در سویه های مورد بررسی یافت شدند، در حالی که ژن های cry1c و cry1g در هیچ سویه ای وجود نداشتند. از این رو، سویه های حاوی ژن را می توان در آینده نزدیک برای مبارزه بیولوژیک علیه حشرات مربوطه انبوه سازی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!