سخن سردبیر

نویسنده:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توسعه یافتگی که به تجربه بشر در یکی دو قرن اخیر، برای خروج از وضعیتی توام با فقر و ناکارآمدی و اسیر قوانین ناشناخته طبیعی بودن، اطلاق می شود؛ از وجوه و جنبه های مختلفی قابل مطالعه و بررسی است. به خصوص که در این «صیرورت» توانسته است جهانی از فراوانی و وفور، توام با کارآمدی و تخصص و دانش پشتیبان فهم قواعد و سنت های حاکم بر طبیعت را، به ارمغان بشریت بیاورد.
بدیهی است شناخت توسعه یافتگی مستلزم شناخت غرب است. آن هم نه غرب جغرافیایی و مصطلح، که غرب مستظهر به یک موقعیت جغرافیایی یعنی اروپا و به یک دین یعنی مسیحیت و به یک فلسفه یعنی نهضت روشنگری و به یک نژاد یعنی نژاد سفید و بالاخره به یک نظام اقتصادی یعنی کاپیتالیسم است(سرژ لاتوشه، غربی سازی جهانی، 45). از این روی گستره مباحث بنیادین در فهم توسعه بسیار متنوع و عمیق می گردد. در عین حال مطالعه تغییرات حاصله در سبک زندگی و بینش و دیدگاه های انسان توسعه یافته، از آن حیث که ریشه دار و تعیین کننده بوده است، هم قابلیت بررسی و هم ضرورت انکارناپذیر دارد. در صعوبت ادراک توسعه یافتگی همین بس که عده ای بسیار، از توسعه مقوله ای جدای از مثل غربی ها شدن، ادراک نکرده اند و همین درک، سرنوشت تلخ «انفعال» و «شیفتگی» را برای آنان و جوامعشان به ارمغان آورده است. بدین سبب شناخت «توسعه»، هم برای فهم آن و هم برای نقد آن، از بایسته های دوران ما می باشد.
راهبرد توسعه این هر دو مهم را، از اهداف خود می پندارد و بر آن است تا آئینه ای برای انعکاس مطالعات و پژوهش هایی باشد که در فهم توسعه یافتگی و تجارب مبتنی بر مفاهیم منجر به توسعه، مددرسان می باشند. در عین حال نقد توسعه از وجوه مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، و جستجوی راهکارهائی که توسعه را نه مثل دیگران شدن، که برآمدن و ارتقاء بر حیات ارزش ها و هنجارهای خود می داند، از اهداف فصلنامه راهبرد توسعه است. ما از پذیرش مقالاتی که پژوهشی است اما در عین حال، ترویجی و کاربردی از تئوری های توسعه و مسائل و نظرات مرتبط با آن است، استقبال می کنیم. قاعدتا محدوده موضوعی مقالاتی که «علمی- ترویجی» باشند باید به توسعه در وجوه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن معطوف باشد و صد البته باید این مهم در مقالات دیده شود که توسعه یک کل غیر قابل تجزیه به وجوه آن است و تقسیم بندی ها، صرفا نوعی قرارداد برای سهولت مطالعه و پژوهش است.آرزوی ما آن است که از طریق فصلنامه «راهبرد توسعه» و به وسیله مقالات علمی- ترویجی دریافتی، به فضای محتاج به عمیق بررسی شدن توسعه در کشورمان، چنان کمک نمائیم که در ادامه راه، و مشخص و واضح تر شدن اهداف توسعه ای کشور، به اهداف سند چشم انداز نزدیک و ان شاء الله در مسیر فهم الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت قرار گرفته باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1982282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!