پایش اکوسیستم کارآفرینی در مدارس ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سازه مدارس کارآفرین با درک تغییرات پارادایمی گسترده در عرصه خلق ثروت ناشی از نوارزش آفرینی و بازیابی سهم سیستم های آموزشی در این تحول، مفهوم سازی شده است. البته محور طراحی و استقرار یک مدرسه کارآفرین، استقرار یک اکوسیستم کارآفرینی است، لذا مدارسی که قصد دارند تبدیل به مدارس کارآفرین شوند، لازم است مرتبا وضعیت اکوسیستم کارآفرینی خود را پایش نمایند.. از این جهت هدف مقاله حاضر توصیف فرایند ساخت و هنجاریابی مقیاسی بومی جهت پایش اکوسیستم کارآفرینی با محوریت مدارس ایران است.

روش

پژوهش گزارش شده در این مقاله توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک مقیاس اقتباس و بازسازی شده است. جامعه پژوهش کلیه صاحب نظران حوزه کارآفرینی کشور بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 100 تن بر اساس دامنه فعالیت و نظریه پردازی در عرصه های مختلف کارآفرینی به عنوان نمونه نهایی انتخاب شده بودند. بررسی پایایی این مقیاس به کمک روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ و روایی آن با بهره گیری از تحلیل عاملی انجام شد.

یافته ها

یافته ها پنج عامل اصلی را به عنوان معرف اکوسیستم کارآفرینی در مدارس ایران بازنمایی کرد. همچنین ضریب پایایی همسانی درونی برای هر یک از عوامل و کل پرسشنامه در حد مناسب برآورد شدند.

نتیجه گیری

مقیاس طراحی و اعتباریابی شده در این پژوهش از قابلیت های لازم برای پایش اکوسیستم کارآفرینی در مدارس ایران برخوردار است. همچنین از مولفه های این مقیاس می توان در استقرار یک مدرسه کارآفرین بهره گیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!