آگاهی وضعیتی حملات منع سرویس توزیع شده براساس پیش بینی (تجسم آینده نزدیک) صحنه نبرد مبتنی بر نظریه شواهد دمپستر‐ شافر و بیزین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
صحنه نبرد سایبری در حملات منع خدمت رسانی توزیع شده دارای دو بازیگر مهاجم و مدافع (قربانی) است که مهاجم با گسیل بسته های پی درپی و تغییر روش های خود درصدد قطع یا کاهش خدمت رسانی قربانی است و قربانی با انجام انواع تمهیدات امنیتی درصدد دفاع بوده و اصرار بر خدمت رسانی به ذینفعان خود دارد. ارزیابی این صحنه از منظر یک ناظر می تواند دارای ابهام باشد به طوریکه قادر باشد ادامه این صحنه را پیش بینی نمایید. در این پژوهش انواع وضعیت های مهاجم و مدافع و سپس معیارهای خبرگی در قالب مهارت، قابلیت تداوم حمله یا دفاع، تسریع در عکس العمل نشان دادن حمله یا دفاع و درنهایت قابلیت دسترس پذیری خدمات تبیین شده است. در ادامه با استفاده از یک مجموعه داده 3003 تایی که حاوی دنباله وضعیت های یک مهاجم و مدافع است، معیارهای فوق اندازه گیری شده و نتایج این تحقیق نشان داد که نیمی از داده ها دارای طول زمانی کوتاه حمله هستند که این بیانگر بهره مندی از اصل غافل گیری است و یا اینکه قربانی ها برای دفاع در برابر حمله، هیچ گونه آمادگی ندارند. همچنین همبستگی معیارها نسبت به یکدیگر نشان داد که هر چه زمان حمله طولانی باشد خسارت مدافع بیشتر می گردد و محاسبات به نفع مهاجم رقم می خورد. همچنین امکانات و تجهیزات در سرعت عمل مهاجم تاثیر مثبتی ندارد و بلکه قدری هم تاثیر منفی دارد و این بدان معناست که مهارت مهاجم نسبت تجهیزات او اثرگذارتر است. در ادامه به منظور تجسم صحنه نبرد در پیش بینی وضعیت طرفین تجسم های قابلیت چهارگانه تبیین گردید و سپس با استفاده از نظریه شواهد دمپستر- شافر، تجسم های فوق، ادغام شده تا بتوانند پیش بینی وضعیت اثر حمله بر قربانی را تخمین بزنند. همچنین در ادامه، تجسم قابلیت روش و تمهید با استفاده از قوانین بیزین تبیین گردید تا بتواند وضعیت آتی روش مهاجم و تمهید امنیتی مدافع را پیش بینی کند. با اجرای پنج سناریو در چهار گام زمانی، نشان داده شد که تخمین های حاصل شده با بیش از 65 درصد قابل باور هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1999243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!