بررسی و مقایسه ترکیب های فنلی و فعالیت آنتی اکسیدانی اندام های مختلف گیاه دارویی Calotropis procera Aiton. در دو منطقه بم و جیرفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی فیتوشیمیایی ترکیبات موجود در برگ و گل گیاه کنوکارپوس (Conocarpus erectus L.) و تعیین محتوای فنلی و ویژگی های آنتی اکسیدانی عصاره های مختلف آن می باشد. به منظور بررسی فیتوشیمیایی ترکیبات موجود در گیاه کنوکارپوس، عصاره ی برگ و گل این گیاه به دو روش سوکسله و خیساندن استخراج گردید. به منظور شناسایی ترکیبات شیمیایی، از آزمون های فیتوشیمیایی و دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف نگار جرمی استفاده شد. میزان ترکیبات فنلی و ویژگی های آنتی اکسیدانی در عصاره های برگ و گل مشخص شد، در ادامه قطر نانوذرات طلا و نقره سنتز شده با استفاده از عصاره برگ و گل کنوکارپوس به دو روش سوکسله و خیساندن، اندازه گیری شد. در این بررسی نوزده ترکیب شیمیایی با بالاترین درصد فراوانی در عصاره متانولی برگ به روش خیساندن و سوکسله شناسایی شد که در میان اجزای شناسایی شده ، برخی ترکیبات از جمله استروئیدها در هر دو عصاره یافت شدند. مقدار ترکیبات فنولی به میزان بالا مشاهده شد که در این بین عصاره ی گل استخراج شده به روش سوکسله بالاترین میزان ترکیبات فنلی را به خود اختصاص داد. در میان عصاره های استخراج شده از گیاه کنوکارپوس، عصاره ی گل به دست آمده به روش سوکسله، دارای کمترین IC50 و در نتیجه بالاترین قدرت آنتی اکسیدانی بود. ا وجود ترکیبات شیمیایی مختلف، محتوای فنلی بالا و فعالیت آنتی اکسیدانی مناسب در عصاره کنوکارپوس بیانگر پتانسیل عصاره این گیاه برای استفاده به عنوان یک منبع طبیعی آنتی اکسیدانی، در جهت ساخت نانوذرات و داروها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!