بررسی عملکرد لرزه ای سدهای بتنی وزنی با استفاده از تحلیل بار افزون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نیاز روز افزون به منابع آبی وانرژی پاک جوامع بشری را بر آن داشته تا با تحقیقات و مطالعات گسترده فناوری های قدیمی را بهینه سازی کنند تا بیشترین بهره ممکن را از آنها ببرند. یکی از این اختراعات سد ها هستند، سازه هایی که بر روی رودها ایجاد می شود. در گذشته ایجاد سدها عمومآ با هدف تامین آب آشامیدنی و آبیاری مزارع بوده اما امروزه نه تنها تامین کننده مصارف آبی است بلکه در ایجاد انرژی الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از مطالعات، برای ارزیابی آسیب پذیری و میزان صدمه دیدن سدها در هنگام وقوع زلزله از تحلیل دینامیکی استفاده می شود. علیرغم دقیق بودن این روش، عدم قطعیت های فراوانی در مراحل تحلیل وجود دارد که باعث هزینه بر بودن و طولانی شدن مطالعات می شود. از این رو محققان با بکارگیری روش تحلیل استاتیکی غیر خطی سرعت تحلیل را بالا برده و هزینه ها را کاهش دادند. هدف تحقیق حاضر، بررسی عملکرد لرزه ای سدهای بتنی وزنی با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی (بار افزون) است. بدین منظور الگوهای بار مورد استفاده در تحلیل بار افرون در دو جهت بالادست و پایین دست به سازه سد اعمال می گردد و مشاهدات نشان دهنده آن است که به غیر از الگوی بار مستطیلی تمامی الگوی های بار مورد استفاده در این تحقیق بطور مناسبی می توانند راستای ترک را در بدنه سد به درستی تشخیص دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2001447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!