گاوماهی میگویی تالابی (Cryptocentrus cyanotaenia (Bleeker, 1853 (ماهیان استخوانی حقیقی: گاوماهیان)، یک عنصر جدید آب های ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گاوماهیان همزیست با میگوها، ماهیان نقبزن با اندازه متوسطی هستند که ساکن بستر های ماسهای و گلی در سراسر مناطق گرمسیری هند و آرام هستند . به خاطر ترجیح زیستگاهی، رفتار مخفی، اندازه کوچک و مشکلات نمونه برداری، بسیاری از گاوماهیان قبلا نادیده گرفته شده اند. بنابراین دانش ما در مورد پراکنش آنها بسیار کم است. در این پژوهش گاوماهی میگویی تالابی Cryptocentrus cyanotaenia به عنوان یک ماهی جدید از آب های ایرانی ساحل جزیره هرمز (تنگه هرمز) معرفی شد .محدوده پراکنش این گاوماهی در بخش غربی مرکزی اقیانوس آرام و بخش شرقی اقیانوس هند گزارش شده است. این گونه به وسیله خصوصیات متعددی از خط آبی عمودی باریک مایل به سفید در طرفین بدن، رنگ زرد مایل به سبز بر روی 11 قبیل بدن طویل و فشرده، پوزه کوتاه، رنگ خاکستری مایل به قهوهایی به همراه سر و آرواره بالا، وجود تعداد زیادی خط و نقطه اریب منفصل کوتاه آبی رنگ بر روی سر و قاعده باله سینه ایی و به طور مشخص بر روی سر و پوزه تشخیص داده می شود. فراهم نمودن داده در مورد گاوماهی میگویی تالابی که هم اکنون به طور وسیعی در ناحیه اقیانوس هند-آرام پراکنش یافته است، اطلاعات ارزشمندی را در مورد جغرافیای زیستی این گونه در اختیار قرار خواهد داد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
98 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2006740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!