بررسی فراوانی نفروپاتی دیابتی در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دیابت ملیتوس، یک بیماری مزمن متابولیک است که به علت مختل شدن ترشح انسولین ایجاد می شود. این مطالعه، با هدف تعیین توزیع فراوانی نفروپاتی دیابتی در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 در شهر اصفهان انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی که در سال های 97-1396 در درمانگاه غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، 301 بیمار زیر 18 سال مبتلا به دیابت نوع 1 انتخاب شدند. با اندازه گیری میزان میکروآلبومین به کراتینین تصادفی (Random) ادرار، ابتلای این کودکان به نفروپاتی دیابتی تعیین شد و ارتباط آن با ویژگی های دموگرافیک، سوابق بالینی، Hemoglobin A1c (HbA1c) و فشار خون بررسی گردید.
یافته ها
از بین 301 بیمار مورد مطالعه، 12 نفر (4 درصد) مبتلا به نفروپاتی دیابتی بودند. از بین متغیرهای بررسی شده، کنترل قند خون (020/0 = P)، میانگین HbA1c (001/0 > P) و میانگین فشار خون سیستول (001/0 > P) با بروز نفروپاتی ارتباط معنی داری داشت. نتیجه گیری: بنا بر یافته های این مطالعه، میزان فراوانی نفروپاتی دیابتی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 در شهر اصفهان 4 درصد می باشد و عواملی همچون کنترل مناسب قند خون، فشار خون سیستول و سطح HbA1c با آن ارتباط معنی داری دارد. از این رو، لازم است بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 از نظر عوامل خطر نفروپاتی تحت بررسی و مراقبت قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
617 تا 623
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2020431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!