تاثیر روابط ایران و چین بر تصویرنگاری مکتب تیموری
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ایران و چین در گذار تاریخی پرفرازونشیب خود، تعاملات فرهنگی و هنری نزدیکی را باهم تجربه کرده اند. استخراج نمایگانی تاریخی در نگرشی تطبیقی، به همراه مستندات تصویری بر روشن شدن نحوه تعاملات و ارتباطات دو جغرافیا در مقطعی همزمان از تاریخ، و تاثیر آن بر شکل گیری فرهنگ تصویری مدد خواهد رسانید. در این راستا، روابط ایران و چین ابتدا با مروری بر روابط پیش از دوره ی تیموری (1506-1370 م. / 911-771 ه .ق) و مینگ (1644-1370 م. /911-771 ه . ق) و سپس در دو امپراطوری مزبور به روشی همزمان و تطبیقی پرداخته شده است. در ادامه با تجزیه و تطبیق نمونه های تصویری از دوره ی تیموری، سعی بر ریشه یابی عناصر تصویری چینی در فضای تصویری تیموری، شده است. پژوهش حاضر اهتمام بر یافتن پاسخ بر پرسش های ذیل را دارد. ارتباط ایران دوره تیموری و چین دوره ی مینگ چگونه بوده و در ارتباطات احتمالی، فرهنگ تصویری ایران چگونه از فرهنگ تصویری چین متاثر بوده است؟ نشانه ها و اجزاء عناصر در نمونه های منتخب چگونه بوده است؟ شیوه ی تحقیق تطبیقی بوده و هدف آن نظری است. نمونه های شاخص در اسامی هنرمندان به علت موضوع محور بودن پژوهش، از افرادی است که نمایاننده ی نوع دیدگاه و مکتب خویش بوده و آثارشان اسنادی بر ارتباط تصویرنگارانه ایران و چین در دوره مزبور است. دستاورد پژوهش آن است که با وجود ارتباط رسمی ایران و چین از دوره ی اشکانیان در ایران مقارن با هان غربی در چین، تا انتهای دوره ی تیموریان در ایران و مقارن با دوره ی مینگ، هنرهای تصویری چین بر فرهنگ تصویرنگاری ایرانی تاثیر گذارده اند. در نمونه های بررسی شده از دوره ی تیموری، بیشترین سهم تاثیرگذاری مربوط به دوره های تانگ، سونگ شمالی و مینگ بوده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 78
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2021784