بررسی تاثیر ویژگی های مدیریت بر ارزش و حجم معاملات سهام؛ با تاکید بر روش های داده کاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگی های مدیریت بر ارزش و حجم معاملات سهام؛ با تاکید بر روش های داده کاوی می باشد.
روش
پس از استخراج اطلاعات مالی 165 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1386 تا 1396، از مدل رگرسیون چندگانه با استفاده از الگوی داده‎های ترکیبی و از روش های داده کاوی به عنوان روش آماری تکمیلی استفاده شده است.
یافته ها
ویژگی های مدیریت تاثیری معنادار بر ارزش معاملات سهام شرکت های بررسی شده داشته اما تاثیر این ویژگی ها بر حجم معاملات در اکثر موارد به صورت بی معنا مشاهده شده است. صرفا دقت پیش بینی مدیریت دارای تاثیر معنادار بر ارزش معاملات بوده و خوش بینی و کوته-بینی مدیریت تاثیری معنادار بر حجم معاملات سهام خواهند گذاشت. بیشترین تاثیرگذاری بر ارزش معاملات مربوط به متغیرهای اندازه شرکت و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بوده و بیشترین تاثیرگذاری بر حجم معاملات مربوط به متغیرهای نسبت قیمت به سود و نرخ بازده دارایی-های شرکت می باشد.
نتیجه گیری
تعداد اندکی از ویژگی های مدیریت تاثیری معنادار بر ارزش و حجم معاملات سهام داشته است و بازار سرمایه از طریق ارزش معاملات سهام انجام شده نسبت به ویژگی های مختلف مدیریت واکنش معنادار نشان داده است. همچنین صرفا کوته بینی مدیریت تاثیری معنادار برارزش معاملات داشته و کوته بینی، خوش بینی و استقلال هیات مدیره دارای تاثیری معنادار بر حجم معاملات بوده و سایر ویژگی های مدیریت جزء متغیرهای تاثیرگذار بر ارزش و حجم معاملات نبوده اند.
دانش افزایی
برای نخستین بار با استفاده از روش های داده کاوی به بررسی و شناسایی تاثیرگذارترین ویژگی های مدیریت بر ارزش و حجم معاملات سهام پرداخته شده است. در ادامه پیشنهاد می شود تا در پژوهش های آتی، تاثیر ویژگی های مدیریت بر سایر متغیر های مالی از جمله بازده خاص سهام، بازده غیرعادی سهام، ریسک ریزش قیمت سهام و... مورد مطالعه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!