بررسی ارزش تشخیصی روش BIRADS با استفاده از سونوگرافی در ارزیابی میزان بدخیمی توده های پستان در مقایسه با بیوپسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اولتراسوند یک روش تشخیصی تصویر برداری ارزشمند برای بررسی کلینیکی توده های پستانی می باشد. طبقه بندی BIRADS در سونوگرافی، یک روش مهم و قابل اعتماد برای ارزیابی و تخمین ریسک بدخیمی در ضایعات پستانی به شمار می آید. مطالعه حاضر با هدف بررسی دقت نتایج طبقه بندی BIRADS (درجه سه و چهار) با استفاده از سونوگرافی در ارزیابی میزان بدخیمی توده های پستان و مقایسه آن با نتایج پاتولوژی انجام شد.
روش کار
این مطالعه به روش بررسی بیماران در فاصله سال های 95-1393 بر روی 139 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، بیمارستان انکولوژی امید و برخی کلینیک های خصوصی و دارای توده قابل لمس پستان که برای بررسی بیشتر ماهیت توده کاندید سونوگرافی بودند، انجام گرفت. سونوگرافی پستان آگزیلا به وسیله دو رادیولوژیست انجام شد. بر اساس تقسیم بندی انجمن رادیولوژی آمریکا و سیستم BIRADS، درجات مختلف بدخیمی توده مشخص شد، سپس بیماران برای نمونه برداری ارجاع شدند. نتایج پاتولوژی با گزارشات سونوگرافی مقایسه و با کمک تست های آماری، همخوانی نتایج و دقت سونوگرافی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) انجام گرفت.
یافته ها
از 37 بیوپسی از ضایعات با نمای BIRADS سه در سونوگرافی، 2 مورد (4/5%) از ضایعات نتیجه پاتولوژی بدخیم داشتند. از 102 بیوپسی از ضایعات با نمای BIRADS چهار در سونوگرافی، 65 مورد (64%) نتیجه پاتولوژی خوش خیم داشتند که موید عدم تطابق نتایج پاتولوژی با سونوگرافی در این موارد بود. میزان حساسیت سیستم BIRADS سه برای تشخیص توده های خوش خیم پستان 94% و اختصاصیت آن 64% و میزان حساسیت سیستم BIRADS چهار برای تشخیص توده های بدخیم پستان 75% و اختصاصیت آن 79% بود.
نتیجه گیری
بین نتایج به دست آمده از طبقه بندی به روش BIRADS و پاتولوژی همخوانی خوبی وجود داشت، لذا با توجه به دقت نسبتا بالای این روش، می توان از تطابق رادیولوژی-پاتولوژی برای تعیین چگونگی پیگیری بیماران و انتخاب روش درمانی مناسب استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!