تیپ بندی مولکولی سویه های اشریشیاکلی اوروپاتوژنیک (UPEC) در استان اصفهان و دسته بندی ژنتیکی جدایه های سروگروپ O25 به روش ERIC-PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
اشریشیاکلی شامل طیف گسترده ای از سویه های مختلف در اکوسیستم ها با تنوع زیاد در ژنوم آنها است. برخی از انواع سویه ها باعث ایجاد بیماری های جدی مانند عفونت های دستگاه ادراری (UTI) می گردند. اشریشیاکلی اوروپاتوژنیک (UPEC) شایع ترین عامل ایجاد عفونت ادراری در انسان است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع انواع سروگروپ های O در جدایه های اشریشیاکلی جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در استان اصفهان و دسته بندی ژنتیکی جدایه های سروگروپ O25، به روش ERIC-PCR می باشد.
مواد و روش کار
226 نمونه ادرار از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در بیمارستان های استان اصفهان جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفتند. جدایه های اشریشیاکلی با استفاده از روش های بیوشیمیایی شناسایی شدند. سروگروپ های این جدایه ها به روش PCR تعیین و دسته بندی ژنتیکی جدایه های دارای سروگروپ O25 با استفاده از روش ERIC-PCR انجام گرفت.
نتایج
از میان کل نمونه های مورد مطالعه، 96 جدایه اشریشیاکلی جدا گردید. شایع ترین انواع سروگروپ O، O25(5/37 درصد)، O21(37/9 درصد) و O6(33/8 درصد) بودند. دسته بندی ژنتیکی جدایه های دارای سروگروپ O25، 25 پروفایل مختلف را در میان این 36 جدایه نشان داد.
نتیجه گیری
تکنیک ERIC-PCR روش سریع، حساس و ارزان قیمت می باشد. وجود تنوع ژنتیکی در جدایه ها نشانگر منابع مختلف آلوده کننده دستگاه ادراری به این باکتری است و این روش یک تکنیک مناسب جهت تایپینگ مولکولی سویه های اشریشیاکلی جدا شده از منابع مختلف عفونت های مجاری ادراری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!