بیوسنتز نانو ذرات نقره توسط یک سویه بومی آکتینومیست جدا شده از خاک های دریاچه نمک قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

توانایی میکروارگانیسم ها برای تولید نانوذرات در اندازه، شکل و مورفولوژی های مختلف،باعث شده این روش در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کند. هدف از پژوهش حاضر تولید نانو ذرات نقره توسط سویه بومی اکتینومیست تحمل کننده نمک جدا شده از خاک های دریاچه قم می باشد.

مواد و روش ها

در تحقیق حاضر تولید و خصوصیات نانو ذرات نقره توسط جدایه ی اکتینومیست نمک دوست مورد بررسی قرار گرفت. برای تولید نانو ذرات نقره، جدایه ی اکتینومیست نمک دوست به محلول 3-10مولار نیترات با pHبرابر 2/7 به محیط مایعM9اضافه شد. بیومس باکتری با استفاده از طیف نگاری جذبی فرابنفش و مرئی(UV-VIS)، طیف سنجی مادون قرمز(FT-IR)، پراش پرتو ایکس(XRD)، پراکندگی نوری دینامیک(DLS)و میکروسکوپ الکترونی عبوری(TEM) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج به دست آمده از بررسی های انجام شده به روش طیف نگاری جذبی فرابنفش و مرئی(UV-VIS)، طیف سنجی مادون قرمز(FT-IR) و پراش پرتو ایکس(XRD) نشان داد که جدایه های اکتینومیست پس از تلقیح شدن در محلول 3-10مولار نیترات نقره ، قادر به احیاء یون نقره به نانوذرات نقره هستند روش پراکندگی نوری دینامیک (DLS)و میکروسکوپ الکترونی عبوری(TEM)نشان داد که میانگین اندازه نانوذرات نقره به دست آمده در جدایه اکتینومیست100-28 نانومتر می باشد. تولید نانوذرات نقره به صورت خارج سلولی بود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد جدایه های اکتینومیست بومی جدا شده از خاک های دریاچه نمک قم قادر به تولید نانوذرات نقره می باشد. واژگان کلیدی: نانوذرات نقره، تولید زیستی، اکتینومیست های نمک دوست

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!