چگونه نویسندگان کار خود را در بخش مقدمه مقالات معرفی می کنند؟ تحقیقی مبتنی بر تحلیل ژانر بر روی مقالات پژوهشی کمی و کیفی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقالات پژوهشی در مطالعات گفتمان به خصوص در تجزیه و تحلیل ژانر در طی چند دهه گذشته مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند. تعداد زیادی از مطالعات به شناسایی الگوهای سازمان دهنده مقالات پژوهشی در زمینه های مختلف متمرکز شده است. در حالی که بخش مقدمه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، مطالعات بسیار کمی به ساختاربلاغی مقالات پژوهشی کیفی و کمی پرداخته اند. پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل ژانر به بررسی بخش مقدمه 15 مقاله کیفی و 15 مقاله کمی در زمینه زبان شناسی کاربردی می پردازد. پیکره مطالعه از پنج مجله با ضریب تاثیر بالا که از سال 2008 تا 2012 به چاپ رسیده اند انتخاب شدند. بر اساس مدل ساختار حرکتی ژانری سویلز (2004)، این مطالعه بر روی حرکت ژانری 3 (معرفی کار کنونی) تمرکز می کند و بررسی می کند که چگونه نویسندگان مقاله های کمی و کیفی کار خود را در بخش مقدمه معرفی می کنند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در کل شباهت هایی در خصوص حضور کلی و استفاده از مراحل در هر دو گروه مقالات وجود دارد. برخی تفاوت ها در تعداد کلی و فراوانی تعیین کننده های دستورالعمل مشاهده گردید که می تواند به ماهیت متفاوت این طرح های تحقیق نسبت داده شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
181 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!