مدیریت از دیدگاه حضرت علی علیه السلام

چکیده:
مقدمه

در دنیای امروز و طی چند قرن اخیر که دیدگاه ها و تئوری های مدیریت در افکار فلاسفه و تئوریسین های این رشته بوجود آمد و شکلی جامع و جدی و در عین حالت متناقض گرفته است آنچه شاید کمتر به آن توجه شده است سیری است که فطرت انسانی ما را بدان سمت سوق می دهد و مسیر هدایت ما و کاربرد منابع طبیعی و مصنوعات بشری را برای ما هدفمند می سازد . مدیریت مانند خیلی از علوم و یا دانش های نوین دیگر تحت تاثیر شدید افکار فلاسفه قرار گرفته است که برای دیدگاه هر کدام را می توان به داستان فیل از زبان مولانا اشاره کرد که می گوید: به علت تاریکی اتاق، مردم مجبور بوده اند از حس لامسه استفاده کنند فیلی اندرخانه ی تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنود از برای دیدنش مردم بسی اندر آن ظلمت همی شد هر کسی در ادبیات مدرن مدیریت، استعاره مفهومی فیل در تاریکی، دیگر نه به آن محدودیت های حسی که مولوی بدان باور داشت اشاره دارد و نه به آن جنگ های فرقه ای که هندوان می گفتند و حافظ هم از آن می رنجید. نکته ی مهمی که در داستان وجود دارد این است که: هیچ کس تصویر کلان فیل را ندیده است. ضمنا هیچ کدام از آن افراد، حرف نادرستی نمی زنند؛ بلکه تنها بخشی از آن موجود را دیده اند. ما گاهی در بحث های علمی، با نظریه هایی مواجه می شویم که نظریات قبلی خود را نقض می کنند (دیدگاه زمین- مرکزی و نگاه کوپرنیکی به منظومه شمسی). گاهی هم با تئوری هایی که شکل کلی تر تئوری های قبلی هستند (نسبیت و مکانیک نیوتونی). اما در این جا با مدل هایی آشنا می شویم که هیچ یک شکل کامل تر دیگری نیستند و نیز، نیامده اند تا دیگری را نقض کنند. بلکه با کنار هم قرار دادن آن ها، می توانیم تصویری واقع گرایانه تر از فیل به دست آوریم. اگر چه باید بپذیریم که حتی ترکیب همه ی آن ها هم، ما را به شکل مطلق و کامل، به فیل نخواهد رساند. این تعبیری است که پیتر سنگه از داستان فیل برای توصیف تفکر سیستمی استفاده می کند و هنری مینتزبرگ، برای اشاره به درستی هم زمان مکتب های استراتژی، به آن تکیه می زند. هم چنانکه مارشال ریو هم، وقتی می خواهد کاربردی بودن هم زمان همه ی نظریه های انگیزش را در کتاب انگیزش و خود شرح دهد، دست به دامان فیل در اتاق تاریک می شود. آنچه می خواهیم از داستان فوق بدان برسیم تک بعدی نگری افکار برخی فلاسفه است که به فطرت و ذات انسان که آنرا اشرف مخلوقات ساخته است توجه و اعتقادی ندارند و بر خلاف پیامبران و امامان معصوم که به تمامی جنبه های وجودی انسان اعم از فطری و غریزی توجه داشته اند آنها به خاطر عدم اشرافیت بر وجود و نیازهای حقیقی و وجودی انسان گرفتار تنگ نظری هایی شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!