مقایسه مقدار دبری خارج شده از اپیکال فورامن در حین آماده سازی کانال با روش Step Back و دستگاه اندوسونیک

چکیده:
سابقه و هدف
پاکسازی و شکل دهی کانال یکی از مراحل مهم در حین درمان ریشه می باشد. میزان دبری خارج شده از ناحیه اپیکال در حین پاکسازی و شکل دهی کانال می تواند موجب بروز درد و ناراحتی پس از درمان اندودنتیک شود. هدف از این مطالعه مقایسه میزان دبری اپیکالی در طی سه روش آماده سازی کانال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی به منظور بررسی و مقایسه میزان خروج دبری از اپیکال فورامن در حین آماده سازی کانال با استفاده از روش Step Back و دستگاه اندوسونیک، 39 دندان سانترال بالا مورد استفاده قرار گرفتند. پس از تعیین طول کانال و فایل اندازه گیری، دندانها به سه گروه 13 تایی تقسیم شدند. به نحوی که خصوصیات آنها از نظر اندازه فایل اندازه گیری و طول کانال ها مشابه باشد. سپس دندانها در گروه I با روش Step Back، در گروه II با دستگاه اندوسونیک و در گروه III با روش ترکیبی دستی- سونیک، آماده سازی گردیده و دبری خارج شده در هر گروه محاسبه گردید.
یافته ها
میانگین میزان خروج دبری در گروه I،3.09± 4.33 میلی گرم، در گروه II،1.86± 2.76 میلی گرم و در گروه III، 3.41 ±2.86 میلی گرم بود. اگر چه آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه Kruskal Wallis اختلاف آماری معنی داری را میان گروه ها نشان نداند، اما نتایج بدست آمده نشانگر خروج کمتر دبری در گروهی بود که اندوسونیک به تنهایی مورد استفاده قرار گرفته بود.
نتیجه گیری
تفاوت آماری معنی داری در خروج دبری از فورامن اپیکال میان سه روش آماده سازی کانال وجود نداشت، اما شکل اپیکال فورامن و استفاده از اندوسونیک در میزان خروج دبری موثر بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
398
لینک کوتاه:
magiran.com/p203241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!