اعتبارسنجی پارامترهای دوزیمتری دستگاه پرتودرمانی حین عمل INTRABEAM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از روش های درمان سرطان پستان، پرتودرمانی حین عمل توسط پرتوهای ایکس کم انرژی می باشد که در آن از یک ماشین اختصاصی به نام INTRABEAM به همراه تعدادی اپلیکاتور کروی برای پرتودهی پستان استفاده می شود. با توجه به ماهیت تک جلسه ای این روش درمانی، ارزیابی صحت عملکرد دستگاه مورداستفاده برای درمان ضروری به شمار می رود. هدف از این مطالعه ارزیابی پارامترهای دوزیمتری سیستم INTRABEAM به همراه اپلیکاتورهای کروی و اعتبارسنجی نتایج گزارش شده جهت استفاده بالینی در پرتودرمانی حین عمل تومورهای پستان می باشد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تحقیقی پارامترهای دوزیمتری شامل منحنی های درصد دوز عمقی (PDD)، تابع انتقال (TF) و ناهمسان گردی با استفاده از شبیه سازی توسط کد مونت کارلوی MCNPX و دوزیمتری عملی توسط فیلم گاف کرومیک EBT2 تعیین و سپس به صورت کمی با نتایج گزارش شده توسط شرکت سازنده دستگاه (Carl Zeiss) مقایسه شد تا از این طریق بتوان صحت داده های گزارش شده برای این سیستم درمانی را موردارزیابی قرار داد.

یافته ها

میانگین اختلاف در هنگام مقایسه منحنی های PDD برابر %1/7 و میانگین اختلاف میان مقادیر TF مقایسه شده نیز حدود 2% بدست آمد. مقادیر ناهمسانگردی حاصل از شبیه سازی مونت کارلو و فیلم دوزیمتری نیز در گستره مقادیر توصیه شده توسط شرکت سازنده قرار می گرفت. 

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که پارامترهای دوزیمتری گزارش شده توسط شرکت سازنده برای اپلیکاتورهای کروی دستگاه INTRABEAM از اعتبار لازم برای طراحی درمان و پرتودهی بیمار برخوردار هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!