بررسی دقت داده های LIDAR و رادار در استخراج زیرحوزه های آبخیز و مشخصات آن ها در مقایسه با روش های معمول به وسیله مدل رقومی ارتفاع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تعیین موقعیت دقیق زیرحوزه های آبخیز در تولید سیل خیزی بسیار حائز اهمیت است. در برخی موارد، این امر با انجام مطالعات میدانی و ترسیم نقشه های توپوگرافی، بسیار وقت گیر و پرهزینه است. امروزه فناوری جدید و رو به رشد داده سنجنده فعال LIDAR، برای جمع آوری اطلاعات از سطح زمین وجود دارد که بر مبنای اندازه گیری فاصله لیزر عمل می کند. در این پژوهش، حوضه جنگلی شصت کلاته گرگان به دلیل داشتن داده های متنوع انتخاب شد. به منظور تهیه زیرحوزه های آبخیز و مشخصات آن ها، نیاز به مدل رقومی ارتفاعی زمین است. در مدل فوق از داده های LIDAR و رادار و سنجنده های دیگر به ترتیب با قدرت تفکیک مکانی یک، 5/12 و 30 متر به منظور کنترل داده های زمینی استفاده شد. آبراهه ها با استفاده از مدل مناسب در هر یک از روش های فوق استخراج و انواع مشخصات حوزه آبخیز مورد نظر از طریق نرم افزار Arc-Hydro و IDRISI به دست آمد. شاخص میزان فاصله هر یک از آبراهه ها از یکدیگر و واقعیت زمینی مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه تحلیل ها در نرم افزار SPSS انجام شد. مقدارsig-value  برای مقایسه ارتفاعات در راستای آبراهه ها برای LIDAR با آزمون t جفتی برابر 0.13 به دست آمد که نشان می دهد، تفاوت معنی داری وجود ندارد. در مقایسه آبراهه های ناشی از مدل های رقومی مختلف بین مدل رقومی 12.5 و 30 متری زمین و LIDAR، مقدار 0.002 حاصل از آزمون ویلکاکسون تفاوت معنی داری را نشان می دهد. همچنین، بر اساس نتیجه گیری کلی، مشاهده شد که بین روش های مورد استفاده، اختلاف معنی داری در سطح احتمال 95 درصد وجود دارد. در نهایت داده های LIDAR بیشترین دقت حاصله را با واقعیت زمین دارا بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1075 تا 1085
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!