تعیین میزان نیاز به ترانسفوزیون خون حین و بعد از عمل در بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

حین جراحی قلب خونریزی در زمان عمل و بعد از آن به طور معمول دیده می شود که منجر به آنمی بعد از عمل میگردد. در صورتی که بیماران آنمی قبل از عمل نیز داشته باشند نیاز به ترانسفیوژن خون افزایش می یابد که ترانسفیوژن با عوارض متعددی همراه است.

مواد و روش ها

در این مطالعه بیماران پس از ورود به اتاق عمل و قبل از القاء بیهوشی، برای بیمار راه شریانی تعبیه و نمونه خون فرستاده شد و میزان هموگلوبین و هماتوکریت مشخص می شود و با توجه به میزان هموگلوبین و هماتوکریت میزان آنمی مشخص میگردد (هموگلوبین کمتر از 8 آنمی شدید، بین 8 تا 10 آنمی متوسط و بیشتر از 10 آنمی خفیف در نظر گرفته شد). همچنین هماتوکریت زیر 45 % در آقایان و زیر 37 % در خانمها آنمی در نظر گرفته شد. در این مطالعه به سن و جنس و شاخص توده بدنی بیماران نیز توجه شده و به ارتباط آنمی با موارد ذکر شده توجه می شود . همچنین در حین و پس از عمل، نیاز بیمار به ترانسفیوژن خون توجه می شود و با آنمی این نیاز به ترانسفیوژن ارزیابی میگردد.

نتایج

در این طرح پژوهشی 526 بیمار در مدت یک سال مورد مطالعه قرار گرفتند. متوسط هموگلوبین بیماران 13,1 و متوسط هماتوکریت 39,3 بوده است. در این مطالعه 30,2 % بیماران دچار آنمی بودند که با توجه به تقسیمبندی آنمی بر اساس میزان هموگلوبین، 62,9 % آنمی خفیف، 36,4 % آنمی متوسط و 0,5 % آنمی شدید داشتند. در این مطالعه از 526 بیمار مطالعه شده، 342 (65 %) نیاز به دریافت خون نداشتند. از 220 (39,1 %) بیماری که در حین یا بعد از عمل خون دریافت کردند 114 مورد دارای هموگلوبین نرمال بودند و 106 بیمار در گروه آنمیک قرار داشتند. بحث: بیماران با آنمی نسبت به بیمارانی که آنمی نداشتند بیشتر نیاز به دریافت خون داشتند و همچنین این دریافت خون با جنسیت (مونث) سن بالاتر و شاخص توده بدنی کمتر و طول مدت عمل بیشتر ارتباط داشت. 4 ترانسفیوژن خون همراه عوارض جانبی، افزایش طول اقامت در بیمارستان و افزایش هزینه های بیمارستانی است. پس انجام ارزیابی های تشخیصی و اقدامات درمانی میتواند نیاز به ترانسفیوژن خون را کاهش دهد و طول اقامت در بیمارستان و هزینه های بیمارستانی را کاهش دهد که در این زمینه مطالعات بیشتری باید انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!