فرسودگی شغلی و عوامل موثر بر آن در دندانپزشکان استان سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فرسودگی شغلی یک پاسخ طولانی مدت به عوامل استرس زا در کار است که می تواند سبب کاهش کارآیی، اثربخشی و بهره وری فرد و سازمان شود. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین شیوع فرسودگی شغلی و عوامل مرتبط با آن در دندانپزشکان استان سمنان در سال 1393 بود.

روش بررسی

 در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، تمامی 86 نفر دندانپزشک شاغل در استان سمنان مورد بررسی قرار گرفتند. از پرسش نامه   معتبر 22 سوالی فرسودگی شغلی مازلاخ که خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و احساس کفایت فردی را مورد بررسی قرار می دهد، استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی-تحلیلی، از طریق آزمون های t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل گردید.

یافته ها

از میان شرکت کنندگان در مطالعه، 40/7% به میزان زیاد دچار خستگی هیجانی، 22/1% به میزان زیاد دچار مسخ شخصیت و 97/7% به میزان زیاد دارای کاهش کفایت فردی بودند. سن دندانپزشکان با مسخ شخصیت ارتباط معکوس(P=0/02)و با کفایت فردی ارتباط مستقیم داشت(P=0/002). خستگی هیجانی(P=0/002)و مسخ شخصیت (P=0/003)به طور معنی داری در زنان بیش تر از مردان بود. میزان ساعت کار دندانپزشکان در هفته ارتباط مستقیم و معنی داری با مسخ شخصیت داشت(P=0/085).

نتیجه گیری

بر اساس یافته های مطالعه حاضر، نرخ فرسودگی شغلی در میان دندانپزشکان عمومی استان سمنان بالا بود.حدود نیمی از دندانپزشکان دارای خستگی هیجانی و بیش از 95 درصد دارای کاهش کفایت فردی بودند.بنابراین، اعمال راه کارهایی جهت کاهش بار شغلی، ساعات کاری و استرس های روزمره لازم می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2040221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!