آسیب شناسی طرح کسب و کارهای خرد و خانگی کمیته امداد در استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

موفقیت طرح های اشتغالزا نیازمند شناسایی نقاط قوت و فرصت و تقویت آن و شناسایی نقاط ضعف و تهدید و رفع آن است. این پژوهش با هدف آسیب شناسی طرح کسب و کارهای خرد و خانگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان گلستان انجام شد.

روش

پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی مددجویان کمیته امداد در طرح های اشتغالزای کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی استان گلستان در سال 1397 به تعداد یک هزار و هشتصد و نود و یک نفر بود که سیصد و بیست و یک نفر از آنان به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری ابزار با بررسی دیدگاه های اعضای هیات علمی و کارشناسان کمیته امداد و روایی محتوایی آن با استفاده از نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا تعیین شد که مقدار نسبت اعتبار محتوا هشتاد و هشت صدم و مقدار شاخص اعتبار محتوا هشتاد و چهار صدم به دست آمد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت به ترتیب هشتصد و نود چهار هزارم،هشتصد و هشتاد و نه هزارم، هشتصد و سی و هفت هزارم و هشتصد و هجده هزارم به دست آمد. داده ها با استفاده از روش سوآتSWOT و به کمک نرم افزارSPSS22 وExcel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

نتایج

مهمترین نقطه قوت طرح استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه کار خانوادگی، مهمترین نقطه ضعف ناکافی بودن اطلاعات و مهارت های فنی و تخصصی مددجویان جهت راه اندازی کسب و کار، مهمترین فرصت، فراهم بودن زمینه برخورداری از آموزش های رایگان فنی و حرفه ای و مهمترین تهدید واردات بی رویه محصولات مشابه با قیمت کمتر بود. 

بحث و نتیجه گیری

طرح های اشتغالزای کمیته امداد در استان گلستان دارای نقاط ضعف، قوت و فرصت ها است، از این رو باید راهبردهایی را برگزید که به دنبال چیره شدن بر نقاط ضعف طرح برای یافتن فرصت های جدید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2049055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!