علل کمبود شیر مادر و نحوه برخورد با آن: از دیدگاه طب ایرانی و طب کلاسیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیر مادر اولین غذای طبیعی شیرخوار تا شش ماهگی می باشد. شایع ترین عامل قطع آن، کمبود شیر است که علی رغم تلاش های صورت گرفته، اما همچنان در راس موانع تغذیه انحصاری با شیر مادر می باشد. طب سنتی ایران برای شیردهی موفق و نیز پیشگیری و درمان مشکلات این دوران تدابیر ویژه ای ارائه نموده است. هدف این مطالعه بررسی علل کمبود شیر مادر و نحوه برخورد با آن در طب ایرانی و مقایسه آن با طب کلاسیک می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مروری علل کمبود شیر مادر و نحوه درمان آن در منابع مرجع طب ایرانی در کنار مقالات مرتبط طب سنتی و طب نوین از بانک های اطلاعاتی پزشکی تحلیل و مقایسه گردیدند.

یافته ها

تولید شیر فرآیندی عصبی هورمونی است که تحت تاثیر شرایط جسمی و روانی متعددی قرار می گیرد. ارتباط تنگاتنگ پستان با رحم و مغز در هر دو مکتب طبی به اثبات رسیده است. علل کمبود شیر را می توان در 2 دسته کلی عوامل مربوط به ماده مولد شیر (خون صالح) و عوامل مربوط به عضو تولیدکننده شیر (پستان) قرار داد. بنابراین درمان عمدتا مبتنی بر ایجاد دم صالح از طریق تغذیه مناسب و سایر اصول حفظ‏الصحه، برطرف نمودن سوءمزاج موجود و استفاده از غذاها و داروهای شیرافزا می باشد. از دیدگاه طب کلاسیک مهم ترین علت کمبود شیر، عدم تخلیه کافی شیر از پستان ها که اغلب در اثر تکنیک های نادرست شیردهی است، می باشد، لذا در طب رایج آموزش شیردهی صحیح به مادر و تقویت ارتباط مادر و شیرخوار از اهمیت بیشتری در مواجهه با این مشکل برخوردار است.

نتیجه‏ گیری

با بهره گیری از تدابیر حفظ الصحه خاص دوران شیردهی و دستورات درمانی مربوطه، در کنار آموزش تکنیک های صحیح شیردهی منطبق بر طب کلاسیک می توان گام‏های موثرتری در رفع مشکل کمبود شیر مادر برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!