کاربرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت کنترل عواطف در بیماران دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

دیابت  گروهی از بیماری های متابولیکی است که مشخصه ی اصلی آن بالا بودن سطح گلوکز ناشی از درجات مختلف مقاومت بدن در برابر انسولین یا اختلال ترشح انسولین است. دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت می باشد که 90 درصد موارد بیماری را به خود اختصاص داده و شیوع آن در حال افزایش می باشد.  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از جمله رویکردهای جدید و موثر در درمان اختلالات روانشناختی متعاقب بیماری های  مختلف می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مفاهیم اساسی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بیماری دیابت و کاهش تنش هایی که بر فرد دیابتی وارد می شود انجام گرفت.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری عبارت بود از 24 نفر از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 شهرستان خواف که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. به منظور جمع آوری داده های لازم از مقیاس کنترل عواطف استفاده شد. طرح آموزش عبارت بود از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (8 جلسه 90دقیقه ای). عمل آزمایش (طرح آموزشی) تنها بر روی گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل در آموزش شرکت نکردند.

یافته ها

تحلیل داده های بدست آمده نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر  کنترل عواطف  (خشم، افسردگی، اضطراب ، و عاطفه مثبت) بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر گذار است P<0.001.

نتیجه گیری

در مجموع یافته های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش کنترل عواطف از طریق مداخلات مبتنی بر پذیرش و تعهد به  بیماران دیابت نوع 2  اثر بخش بوده،  بر این اساس می توان گفت که اهمیت آموختن کنترل عواطف و نحوه مدیریت می تواند  باعث افزایش خودآگاهی، داشتن رابطه سالم با دیگران، کاهش هیجانات منفی مانند خشم و افسردگی و تاثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی و عاطفی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
877 تا 886
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!