تعیین هم زمان باقی مانده اسپیروتترامات و مهم ترین متابولیت آن در پسته به روش استخراج کچرز بهبودیافته و کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
ایران به عنوان نخستین کشور تولیدکننده پسته در دنیا است. با توجه به اهمیت استراتژیک و تسهیل صادرات این محصول، بررسی و تعیین میزان باقی مانده آفت کش ها در این محصول جهت اطمینان از سلامت محصول، بر اساس شرایط و روش های اعتبارسنجی شده اهمیت بسزایی دارد. اسپیروتترامات یکی از آفت کش های جدیدی است که اخیرا به مقدار فراوان در باغات پسته جهت کنترل پسیل پسته بکار می رود. جهت استخراج این حشره کش از بافت پسته از روش بهبود یافته کچرز استفاده شد، به منظور صرفه جویی در هزینه ها همه مراحل بهینه سازی روش استخراج با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و آشکارساز UV (HPLC-UV) انجام شد. نتایج حاصل از این بهینه سازی منجر به حذف جاذب های گران قیمت C18 و GCB شد که کاهش حداقل 60% هزینه استخراج را در پی داشت. کلیه مراحل اعتبارسنجی با استفاده از نمونه های پسته عاری از سم انجام شد، نمونه ها بطور مصنوعی در آزمایشگاه با غلظت های مختلف تیمار شدند. برای تایید روش بهینه شده نهایی و استفاده از این روش در آنالیز نمونه های واقعی از HPLC با آشکارساز جرمی(LC-MS/MS)  استفاده شد. در شرایط بهینه، منحنی درجه بندی همسان سازی بافتی برای اسپیروتترامات در محدوده ی غلظتی  mg/L10/0 -04/0 با ضریب هم بستگی 9950/0 رفتار خطی مناسبی را نشان داد. همچنین انحراف استاندارد نسبی کمتر از 7% و درصد بازیابی 103-85 به دست آمد. علاوه بر این، منحنی درجه بندی همسان سازی بافتی برای اسپیروتترامات-انول در محدوده غلظتی فوق، با ضریب هم بستگی 9936/0 به دست آمد. حد کمی سازی آنالیت ها طبق دستورالعمل SANCO،  mg/L04/0 محاسبه شد که با توجه به MRL این ترکیب در پسته که برابر  mg/L05/0 می باشد در محدوده قابل قبول می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!