مطالعه و بررسی تکثیر لیشمانیا تروپیکا در رده سلولیJ774A-1 موشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

جنس لیشمانیا از نظرزیست شناسی به انگل های تاژک دارخانواده تریپانوزوماتیده آ [1]تعلق دارد. لیشمانیا به دو فرم پروماستیگوت و آماستیگوت است. در محیط کشت به فرم پروماستیگوت و داخل ماکروفاژ به فرم آماستیگوت است. در این پژوهش هدف بررسی زنده ماندن انگل های لیشمانیاتروپیکا (L.tropica) در محیط کشت سلول است.

مواد و روش ها

در این مطالعه امکان رشد در محیط کشت Novy-MacNeal-Nicolli  (N.N.N) وRPMI1640 بررسی گردید. در آزمایشگاه شرایطی فراهم شد که پروماستیگوت های لیشمانیاتروپیکا، به آماستیگوت هایی که در سلول میزبان زنده ماندند تبدیل شدند. رشد لیشمانیاتروپیکا، در مقایسه با انواع لیشمانیاهای دیگر مانند لیشمانیا ماژور بررسی گردید. لیشمانیاتروپیکا در دمای 26- 25 درجه سانتی گراد در انکوباتور معمولی نگهداری شد. کشت لیشمانیاتروپیکا در محیط کشت RPMI1640 انجام شد. آلوده سازی لیشمانیاتروپیکا بر روی سلول J774A-1 انجام شد. سلول J774A-1 در محیط کشت RPMI1640 نگهداری شد. سلول ها در 37 درجه سانتی گراد در انکوباتور CO2 دار نگهداری شدند.

یافته ها

لیشمانیاتروپیکا بعد از آلوده سازی بر روی سلول ماکروفاژی J774A-1 مشاهده شد. در مقایسه با لیشمانیاماژور که زمان بیش تری نیاز دارد تا عملکرد خود را نشان دهد،  لیشمانیاتروپیکا در داخل این سلول قدرت زنده ماندن برای زمان طولانی را دارد. هم چنین مشاهده شد لیشمانیاتروپیکا در محیط کشت N.N.N فقط نگهداری می شود و تکثیر نمی شود.

نتیجه گیری

یافته ها در این تحقیق نشان داد پروماستیگوت های لیشمانیاتروپیکا، در شرایط آزمایشگاه به آماستیگوت هایی تبدیل شدندکه درسلول های میزبان قدرت زنده ماندن برای زمان طولانی را دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!