بررسی شیوع چاقی و ارتباط آن با شاخص های آمادگی جسمانی کارکنان ادارات مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه اندازه گیری دقیق حجم فعالیت بدنی و ارزیابی آمادگی جسمانی به منظور ارتقای سطح بهداشت جامعه ضروری می باشد، لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع چاقی و ارتباط آن با شاخص های آمادگی جسمانی کارکنان ادارات مشهد بود.

روش کار

در پژوهش حاضر تعداد 3737 آزمودنی با دامنه سنی بین 20 تا 60 سال (2559 مرد و 1178 زن) برای بررسی وضعیت تن سنجی و آمادگی جسمانی به صورت در دسترس انتخاب و داوطلبانه شرکت کردند. اندازه‫گیری های تن سنجی و ترکیب بدن نظیر قد، وزن، BMI، WHR و درصد چربی بدن همه آزمودنی ها به دست آمد. آزمودنی ها بر اساس BMI به 4 گروه: زیر وزن نرمال (5/18>BMI)، دارای وزن نرمال (9/24-5/18=BMI)، دارای اضافه وزن (9/29-25=BMI)، و چاق (30< BMI) تقسیم شدند. سطح آمادگی جسمانی آزمودنی ها نیز توسط آزمون‫های استقامت قلبی عروقی، استقامت عضلانی، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل مورد ارزیابی قرار گرفت. از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین شاخص ها و از آزمون تی مستقل برای مقایسه بین گروهی استفاده شد.

یافته ها

براساس یافته ها درصد چربی در آقایان به طور معنی داری کمتر از بانوان است (001/0>p). بیشترین نمایه توده بدنی در آقایان با 9/42 درصد بین 9/29-25=BMI قرارگرفت و در بانوان با 5/36 درصد بین 9/24-5/18=BMI قرارگرفت. همچنین بین شاخص‫های آنتروپومتریک و حداکثر اکسیژن مصرفی در آقایان و بانوان ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0p<). علاوه بر این ارتباط معنی داری بین استقامت قلبی- عروقی (001/0=p)، انعطاف پذیری (037/0=p)، زمان عکس العمل (041/0=p) و زمان تعادل ایستا (024/0=p) در بین آقایان و بانوان وجود داشت.

نتیجه گیری

نتایج نشان دادند که میزان درصد چربی و نمایه توده بدن بیشتر، با سطح آمادگی جسمانی پایین‫تر مرتبط است. به نظر می رسد که آگاه سازی در زمینه چاقی شکمی و عوامل مرتبط با آن و تشویق افراد به انجام فعالیت بدنی می‫تواند در کاهش شیوع چاقی شکمی و بیماری های وابسته به آن موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
457 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p2065089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!