تولید پروتئین نوترکیب ارگوکونین و کاربرد آن در فیلم پلی لاکتیک اسید به منظور کنترل آلودگی های قارچی آسپرژیلوس نایجر و پنی سیلیوم نوتاتیوم در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

قارچ ها از مهم ترین دلایل فساد مواد غذایی هستند. استفاده از بسته بندی های فعال ضدمیکروبی، موجب افزایش ایمنی و ماندگاری مواد غذایی می شود. این تحقیق با هدف تولید ترکیب ضد قارچی (ارگوکونین) و کاربرد آن در فیلم پلی لاکتیک اسید به منظور کاهش آلودگی های قارچی آسپرژیلوس نایجر و پنی سیلیوم نوتاتیوم انجام شد.  

مواد و روش ها

برای تولید پروتئین نوترکیب ارگوکونین، ژن هدف به وکتور بیانی pET21 وارد شد. وکتور نوترکیب پس از تکثیر در باکتری اشریشیا کلی DHα به باکتری  اشریشیا کلی (DE3) BL21 به عنوان میزبان بیان منتقل گردید. بیان ژن با استفاده از روش های SDS-PAGE، وسترن بلات و دات بلات بررسی شد. به منظور تخلیص پروتئین نوترکیب، از ستون کروماتوگافی میل ترکیبی استفاده شد. فیلم های زیست فعال پلی لاکتیک اسید به روش قالب گیری و افزودن مقادیر مختلف ارگوکونین (0، 0.25، 0.5 و 0.75 درصد) به محلول 4 درصد وزنی پلی لاکتیک اسید تهیه شدند. به منظور بررسی اثر ضدقارچی فیلم پلی لاکتیک اسید از روش انتشار دیسک استفاده شد.  

یافته ها

ژن ارگوکونین با استفاده از آغازگرهای اختصاصی به خوبی تکثیر شد. بیان پروتئین نوترکیب با روش SDS-PAGE و تایید آن با دات بلات و وسترن بلات انجام گرفت. ترکیبات گوکونین دارای اثر ضدقارچی بر روی هر دو قارچ بود. قطر هاله عدم رشد برای هر دو قارچ نیز، با افزایش غلظت ارگونین افزایش یافت. همچنین فیلم فعال، اثر ضدقارچی بیشتری بر روی قارچ پنی سیلیوم نوتاتیوم داشت.  

نتیجه گیری

ارگوکونین با جلوگیری از سنتز گلوکان در دیواره قارچ ها موجب نابودی آن ها می شود. بنابراین فیلم پلی لاکتیک اسید حاوی ارگوکونین می تواند به عنوان بسته بندی فعال ضدمیکروبی در راستای افزایش ایمنی مواد غذایی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!