تاملی در انتساب نظریه «حدوث دهری» به جلال الدین دوانی
باور به حدوث عالم، گزاره یی است که پس از اعتقاد به مبدا یکتا، پیشانی نشین هر باورنامه الهی است. نظر خاص میرداماد در اینباره، اثبات گونه یی آغازمندی واقعی و فرازمانی برای عالم هستی است. او با اشاره به ناکامی فلاسفه پیش از خود در تبیین برهانی مسئله پیدایش جهان، محتوا و اصطلاح نظریه «حدوث دهری» را نتیجه ابداع خویش و بزرگترین ثمره منظومه حکمت یمانی میداند. از سوی دیگر، ملا محمد اسماعیل خواجویی در رساله ابطال الزمان الموهوم، با انتساب این نظریه به جلال الدین دوانی و تطبیق دیدگاه او بر آموزه حدوث دهری، تلویحا به اقتباس این نظریه از آثار دوانی حکم نموده است. پژوهش حاضر با بررسی تحلیل های متافیزیکی، مدعای خواجویی را به داوری نشسته است.
-
فلسفه میرداماد در هندوستان: از ابتدای قرن سیزدهم تا میانه قرن چهاردهم هجری قمری (با تکیه بر سنت های متنی/ درسی)
، داود حسینی*
نشریه تاریخ فلسفه اسلامی، تابستان 1403 -
فلسفه میرداماد در هندوستان از میانه قرن یازدهم تا پایان قرن دوازدهم هجری قمری (با تکیه بر سنتهای درسی متنی)
، داود حسینی *
فصلنامه تاریخ فلسفه، پاییز 1402