بررسی پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی در درمانگاه های آموزشی از دیدگاه دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

از آنجا که اعضای هیات علمی دانشگاه یکی از مهمترین ارکان آموزش عالی بوده و نقش بسزایی را در دستیابی به اهداف آموزشی ایفا می کنند، نحوه تعامل آنها با فراگیران از جمله نکات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد. کلینیکهای دندانپزشکی دانشگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اساتیدی که به عنوان دندانپزشک معالج در آن مکانها مشغول به فعالیت می باشند باید زمینه ارتقاء سلامت دهان و دندان را از طریق آموزش بهداشت اصولی بهداشت دهان و دندان و پاسخگویی مناسب و پیگیری بیماران درمان شده فراهم آورند. این پژوهش باهدف بررسی پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه در سال تحصیلی 98- 1397 بر روی 89 نفر از دانشجویان دندانپزشکی تحت آموزش در درمانگاه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای محقق ساخته با استفاده از منابع معتبر علمی، مشتمل بر خصوصیات دموگرافیک و 18 سوال در خصوص نحوه پاسخگویی اساتید به دانشجویان و بیماران با گزینه های پاسخ لیکرت 5 در جه ای (از عالی تا خیلی ضعیف) بود. شاخص روایی محتوایی آن 89/2 و ضریب پایایی 85/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS21 و به منظور مقایسه از نظر متغیرهای مختلف، از آزمونهای T-Test و آنوای یکطرفه (همراه با آزمونهای تعقیبی) در سطح معنی داری کمتر از 0/05 بهره گرفته شد.

یافته ها

در زمینه پاسخگویی، بیشترین و کمترین درصد در رده عالی بترتیب به موارد اهمیت به حضور سروقت در درمانگاه (38.2 %) و توجه به فعالیت دانشجویان در طول دوره (10/1 %)، در رده خوب، به پاسخگویی مناسب به سوالات دانشجویان (43/8 %) و تلاش در جهت آموزش به دانشجویان ضعیف در کار بالینی (23/6 %) و در رده متوسط به توجه به فعالیت دانشجویان در طول دوره (37/1 %) و اهمیت به رعایت پوشش مناسب دانشجویان (13/5%) اختصاص داشت. اختلاف معنی داری بین جنس و محل تحصیل (روزانه-پردیس) وجود نداشت (0/91p=). دانشجویان سال آخر نمره کمتری به اساتید داده بودند (0/003p=). دانشجویان از اساتید بخش رادیولوژی دهان، فک و صورت رضایت بیشتری داشتند (0/001p<).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می گردد دانشگاه های علوم پزشکی جهت نهادینه کردن پاسخگویی اساتید، در برنامه های آموزشی و فرهنگی خود تدابیربیشتری بیندیشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2086493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!