مدل سازی ناهنجاری پرتوزا با استفاده از داده های ماهواره ای و پرتوسنجی در سامانه ی اطلاعات جغرافیایی (GIS): مطالعه موردی در غرب استان کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه یکی از نیازهای ضروری جامعه های بشری نیاز به انرژی است. کشور ما نیز در راستای صنعتی شدن و تامین انرژی، به منبع های نوین تامین انرژی یعنی نیروگاه های هسته ای روی آورده است. به این ترتیب اکتشاف، حفظ و حراست از منبع های اورانیم به عنوان خوراک چنین نیروگاه هایی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ ولی متاسفانه به دلیل تحریم های علمی و فنی کشورهای توسعه یافته از جمله امریکا اکتشاف منابع راهبردی اورانیم در کشور ما به کندی پیش می رود. از این رو لزوم خودباوری در عرصه ی اکتشاف و حفظ و حراست از این ذخایر راهبردی بیش از پیش احساس می شود. در این پژوهش به اکتشاف عنصرهای پرتوزا در غرب استان کرمان پرداخته شده است. ناحیه ی مورد مطالعه در160 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان و 40 کیلومتری شمال سیرجان واقع است. این محدوده بین طول های جغرافیایی ''00 '30 °55 تا ''00 '00 °56 شرقی و عرض های جغرافیایی ''00 '30  °29 تا ''00 '00 °30 شمالی و در  برگه ی زمین شناسی 1:100.000 پاریز قرار دارد. در این پژوهش از روش هایی نظیر فیلتر سازگار یافته تنظیم اختلاط و تصویر (افکنش) زیرفضای متعامد به منظور پردازش داده های سنجش از دور، و روش های تک متغیره به منظور پردازش داده های پرتوسنجی استفاده شد. نتیجه ها بیان گر قدرت بالای ماهواره ی سنتینل2 در بارزسازی دگرسانی های مرتبط با ذخیره های اورانیم است. هم چنین با توجه به زمین شناسی منطقه و هاله های دگرسانی و بررسی سطح مقطع ها، روش فیلتر سازگار یافته تنظیم اختلاط به خوبی توانسته است در تصویرهای سنتینل2 دگرسانی آرژیلی را بارز نماید. این تصویرها با توجه به زمین شناسی ناحیه از قدرت مناسبی برای تفکیک ماسه سنگ ها و سنگ های سیلیسی از واحدهای دیگر برخوردار هستند. در پایان ناحیه های امیدبخش برای پی جویی عنصرهای پرتوزا و حفظ و حراست از آن معرفی شد. هم چنین به جهت صحت سنجی، بررسی های صحرایی پیشین صورت گرفته از ناحیه، مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه ها تاییدکننده ی وجود مقادیر بالای عنصرهای پرتوزا در ناحیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 98
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2093702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!