تخمین پارامترهای مقاومتی مربوط به چاه در یکی از میادین نفتی خلیج فارس با استفاده از الگوریتم هوشمند رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و اطلاعات چاه نگاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ویژگی های مقاومتی چاه به عنوان یکی از پارامتر ها در بررسی های ژئومکانیکی میادین نفتی مورد بررسی قرار می گیرند، با توجه به اینکه در میادین نفتی آگاهی از پایداری دیواره چاه های مورد حفاری امری بسیار ضروری است می توان با انجام آزمایش های استاتیکی ژئومکانیک مانند آزمون های مربوط به مقاومت یک محوره و چند محوره اقدام به پیش بینی صحیح این امر و کاهش هزینه های مربوط به حفاری نمود، بدلیل سنگ شناسی مختلف سازند ها و تغییرات گسترده مربوط به سنگ مخزن و مخرب بودن آزمون های مربوط به مقاومت فشاری و بدلیل عدم اجرای آزمایش های مقاومت فشاری در سازند های سست، هزینه و زمان بر بودن این آزمون ها می توان با استفاده از نگاره های چاه و روش های ترکیبی هوشمند برای تعیین اهداف نام برده شده اقدام نمود. در این مقاله ابتدا به تخمین سرعت موج برشی با استفاده از نگاره های چاه و روش هوشمند و اعتبار سنجی این روش ها پرداخته می شود، سپس با استفاده از ویژگی های الاستیک بدست آمده اقدام به تخمین مقادیر مربوط به ویژگی های مقاومتی چاه پرداخته می شود. با توجه به پیوسته بودن مقدار مقاومت فشاری تک محوره در طول چاه های حفاری شده، برای تعیین آن از طریق نگاره های چاه و روابط تجربی استفاده می شود. در این راستا هدف از مقاله حاضر، تعیین مقاومت فشاری تک محوره، مقاومت کششی و زاویه اصطکاک داخلی با استفاده از روابط تجربی موجود به وسیله ویژگی های الاستیک و سرعت موج برشی به صورت تلفیقی از نگاره های چاه ها و روش های هوشمند است.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!