بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه و عوامل مرتبط با آن در شهر یزد در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان در زنان می باشد که امروزه بقای این بیماران بعد از تشخیص افزایش یافته است. اما ازآنجایی که مسئله حائز اهمیت تنها بقا افراد نیست، هدف از مطالعه حاضر بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در زنان مبتلا به سرطان سینه می باشد.
 

مواد و روش کار

 مطالعه حاضر به صورت توصیفی - تحلیلی مقطعی در سال 1395 بر روی 106 زن مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده یزد انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های QLQ-BR23 و QLQ-C30 استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS24 و آزمون های آماری رگرسیون تک متغیره، چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در مطالعه حاضر نمره کل کیفیت زندگی 41/18±77/64 بوده است. بیشترین مشکل افراد در زمینه مشکلات مالی (56/31±73/37) و تصور از آینده (66/25±76/81) بود. با استفاده از رگرسیون چند متغیره بین کیفیت زندگی و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری (p<0.05) مشاهده گردید. همچنین بین کیفیت زندگی و علائم بیماری (به جز یبوست و اسهال) همبستگی معکوس و معنی داری (p<0.05) وجود داشت.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر، بین وضعیت تاهل و علائم بیماری با کیفیت زندگی افراد ارتباط وجود دارد که به دلیل حمایت های خانواده از فرد می باشد. لذا توصیه می شود با فراهم آوردن حمایت های اجتماعی بیشتر از این افراد و بهبود علائم بیماری به بهبود وضعیت کیفیت زندگی آن ها کمک شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
667 تا 673
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2095711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!