بررسی اثر عوامل محیطی بر بهره وری کارکنان در فضاهای اداری، مورد مطالعاتی: حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک کشور

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش بهره وری و تعامل بین کارکنان از مهم ترین اهدافی است که در مرحله طراحی فضاهای اداری از آن صحبت می شود. بخش اعظم تحقیقاتی که به ارتباط بین فضاهای اداری و بهره وری می پردازند به شرایط فیزیکی محل کار توجه دارند؛ ولی در بررسی عوامل موثر بر بهره وری در فضاهای اداری باید متغیرهایی را مورد بررسی قرار داد که هم نماینده محیط فیزیکی و هم نشان دهنده محیط رفتاری باشند. تحقیقات نشان داده اند که بهبود شرایط فیزیکی (چیدمان و آسایش) و رفتاری (تعامل و تمرکز) محیط کار، باعث افزایش بهره وری می شود. مهم ترین هدف این پژوهش، درک بهتری از روابط بین این متغیرها از طریق پرسشنامه است تا اثر عوامل محیطی بر بهره وری در فضاهای اداری مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد. همچنین اثر جنسیت، مدرک تحصیلی و موقعیت شغلی کارکنان بر میزان تاثیر این متغیرها بر بهره وری نیز مورد مطالعه قرار می گیرد. پرسشنامه شامل چهار بخش اصلی «اطلاعات شخصی و عمومی کارکنان و محیط کار»، «الگوهای کاری»، «متغیرهای طراحی» و «بهره وری خود اظهاری» می باشد. بر طبق داده های به دست آمده، که از 384 پاسخ دهنده از 10 شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات کشور جمع آوری شده اند، به ترتیب چهار متغیر تمرکز، آسایش، تعامل و چیدمان از مهم ترین فاکتورهای طراحی موثر بر بهره وری کارکنان در فضاهای اداری می باشند. تحلیل داده ها نشان داد که آسایش و تعامل برای زن ها بیشتر از مردها تاثیرگذار است. همچنین مشخص شد که مدرک تحصیلی کارکنان بر میزان تاثیرگذاری متغیرهای طراحی بر بهره وری آنان موثر است در حالی که موقعیت شغلی آن ها چنین اثری ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2100478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!