ارتباط پلی مورفیسم ژن IRGM (rs1000113 C/T) با رد حاد در بیماران پیوند کبد در ایران (مقاله انگلیسی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسیر اتوفاژی با بیماری های التهابی و پیوند اعضا مرتبط می باشد. ژن IRGM نقشی اساسی در فعال کردن کمپلکس اصلی اتوفاژی، حذف رادیکال های آزاد اکسیژن(ROS)  و میکروارگانیسم ها در طی رد پیوند اعضا ایفا می کند. با توجه به نقش مهم اتوفاژی در پیوند اعضا و همچنین نقش حیاتی ژن  IRGMدر اتوفاژی، این مطالعه به بررسی ارتباط پلی مورفیسم rs1000113 C/T در ژن IRGM و احتمال خطر رد پیوند کبد در بیماران پیوندی می پردازد.

مواد و روش ها

در این مطالعه 100 نفر از افراد سالم با100 نفر از بیماران گیرنده پیوند کبد که از نظر جنسیت و گروه خونی یکسان بودند مورد بررسی قرار گرفتند. گروه بیماران شامل ، 50 بیمار پیوندی بدون رد حاد  که به عنوان گروه شاهد و 50 بیمار همراه با رد پیوند کبد بودند. پلی مورفیسم rs1000113 ژن IRGM توسط تکنیک PCR-RFLP تعیین گردید.

نتایج

نتایج به دست آمده ارتباط معنی داری را بین ژنوتیپ TC و خطر افزایش رد پیوند کبد در بیماران  را نشان می دهد (0098/0 ,TC:p-value=22/7- 2/1= ,CI 93/2= OR) و (0098/0 ,CC:p-value=83/0- 138/0= ,CI 34/0= OR). هم چنین آنالیزهای آماری نشان  می دهد ارتباط ارتباط معنی دار بین فرکانس آللی در این پلی مورفیسم و احتمال خطر رد پیوند کبد  وجود دارد به طوری که با افزایش آلل T احتمال رد پیوند کبد افزایش می یابد(027/0 , C:p-value=97/0- 218/0= ,CI 46/0= OR) با بررسی های آماری بین افراد سالم و پیوندی، هیچ گونه ارتباط معنی داری بین این پلی مورفیسم  و گروه خونی، جنسیت و بیماری های زمینه ای مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که پلی مورفیسم rs1000113  ژن IRGM می تواند حفظ بافت کبد بعد از پیوند را در بیماران پیوندی تحت تاثیر قرار دهد که این موضوع تایید کننده ی نقش اتوفاژی در پیوند اعضا می باشد. بیمارانی با ژنوتیپ TC نسبت به بیمارانی با ژنوتیپ CC بیشتر در معرض خطر رد پیوند کبد می باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1693 تا 1702
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2100759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!