بهینه سازی الایزای مبتنی بر آنتی ژن HER2 و مبتنی بر سلول برای شناسایی بیوسیمیلار تراستوزومب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

الایزا یک روش حساس، اختصاصی، تکرار پذیر و سریع است که جهت سنجش فعالیت بیولوژیک آنتی‏بادی ها استفاده می شود. تراستوزومب یک آنتی‏بادی مونوکلونال انسانی ضد گیرنده ی فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 (Human Epidermal growth factor Receptor 2, HER2) است که از شروع مسیر پیام رسانی پایین دستی جلوگیری می‏کند. تراستوزومب می‏تواند به عنوان کنترل مثبت در تعیین فعالیت آنتی‏بادی‏های ضد گیرنده HER2 مورد استفاده قرار گیرد. از دلایل محتمل ایجاد پس زمینه در الایزا، شستشو و بلوک کردن ناکافی است که لازم است بهینه شود. هم چنین، در الایزای غیر مستقیم جهت صرفه جویی در میزان آنتی ژن، ضروری است حداقل میزان آنتی ژن که می تواند منحنی تیتراسیون مناسب تراستوزومب را بدهد، تعیین شود. هدف از این مطالعه، بهینه سازی روش الایزا برای بیوسیمیلار تراستوزومب (آریوتراستTM، شرکت آریوژن فارمد) بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه، متغیرهایی مانند دفعات شستشو، نوع ماده بلوک کننده و غلظت آنتی ژن در الایزای مبتنی بر HER2 و نوع سلول HER2 منفی و ماده ی بلوک کننده در الایزای مبتنی بر سلول بررسی گردید.

یافته ها

در الایزای مبتنی بر HER2 مشخص گردید، شستشوی 5 مرتبه ای بین مراحل مختلف الایزا به صورت معناداری باعث ایجاد پس زمینه کم تری نسبت به شستشوی 3 مرتبه ای می شود. به علاوه، میزان اتصال غیر اختصاصی در حضور مسدود کننده ی شیر خشک 5 درصد به طور معناداری ازBSA  1 و 3 درصد کم تر بود. کم ترین میزان HER2 که منجر به ایجاد منحنی تیتراسیون مناسب برای آریوتراست شد، غلظت 1/0 میکروگرم در میلی لیتر بود. هم چنین، در الایزای مبتنی بر سلول نشان داده شد که استفاده از رده ی سلولی MDA-MB-231 به عنوان رده ی سلولی HER2 منفی به طور معنی داری منجر به کاهش پاسخ پس زمینه در مقایسه با MCF-7 شد. هم چنین، در این نوع الایزا محلول BSA 3 درصد به عنوان مسدود کننده ی مناسب انتخاب شد.

نتیجه گیری

داده ‏های به دست آمده، می‏تواند برای طراحی الایزای مبتنی بر HER2 و مبتنی بر سلول آنتی‏بادی های ضد گیرنده HER2 و قطعات آن مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!