ارزیابی تاثیر عوامل موثر بر حوادث ترافیکی در جاده های برون شهری با تاکید بر علت زمینه تصادفات (مطالعه موردی: کنارگذر ساحلی نور-نوشهر-چالوس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
حمل ونقل در محیط ایمن می تواند موجب افزایش پیشرفت و اگر در محیط غیر ایمن بهره برداری شود موجب پس رفت دولت ها و هدررفت منابع و بودجه شود. ایمنی جاده ها و کنترل و جلوگیری از حوادث خسارتی، جرحی و جانی از زمانی که اولین وسیله نقلیه ساخته شد، شروع شده و همچنان ادامه دارد. با مطالعاتی که تاکنون انجام شده، عامل بر هم زننده ایمنی ترافیک؛ عامل انسان، عامل جاده و عامل وسیله نقلیه به ترتیب با بیشترین تعداد شناخته شده اند. اما اکثر مطالعاتی که انجام گرفته و نیز راهکارهایی که جهت کاهش خسارات ترافیکی منظور گردیده، بر اساس علت تامه یا علت تمام کننده است، به بیان دیگر آخرین علتی که موجب شده است تا یک حادثه ترافیکی (اعم از خسارتی، جرحی، جانی) اتفاق افتد. پژوهش حاضر، بر اساس یک سری اطلاعات سه ساله ترافیکی و تصادفاتی1 است که در منطقه کنارگذر و بزرگراه برون شهری اتفاق افتاده و قبلا توسط پلیس راهور به ثبت رسیده بود. با تحقیق و کنکاوی در این آمارها و برداشت های میدانی و مشاهدات رفتار رانندگان در مناطق نمونه موردبررسی قرارگرفته است و درنهایت با معرفی حالات مختلف تصادفات و رفتار رانندگان، می توان دریافت که علل تامه در تصادفات صرفا نشایت گرفته از زمینه تصادف در آن منطقه هستند که در مناطق موردمطالعه، این زمینه تصادفات متعدد، بریدگی ها یا تقاطعات همسطحی2 است که روزانه خسارات غیرقابل بازگشتی را به دولت و جامعه وارد می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!