نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی در حدوث تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان ناوگان باربری در راه های برون شهری استان خوزستان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی در حدوث تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان ناوگان باربری در راه های برون شهری استان خوزستان  خواهد بود. جهت تبیین موضوع تحقیق از نظریاتی در چهارچوب خشونت نمادین ، فرصت افتراقی، یادگیری اجتماعی، کنش اجتماعی و آنومی استفاده می گردد. این پژوهش به صورت پیمایشی و از نوع نمونه گیری غیر  احتمالی سهمیه ای است که در آن نمونه پژوهش شامل کلیه کارشناسان تصادفات جاده های برون شهری استان خوزستان خواهد بود. نتایج تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و کاربرد آزمونهایی نظیر تحلیل واریانس چند متغیره و ساده و همچنین تحلیل رگرسیونی تک متغیره،(بخاطر پارامتریک و رابطه ای بودن 4 فرضیه اول) بیانگر این موضوع می باشد که در سطح متغیرهای مستقل، متغیرهایی نظیر: سطح درامد ، سطح تحصیلات و میزان اعتیاد رانندگان  به مواد مخدر در کنار متغیر اشتغال دور از منزل آنان تاثیر آماری معنی داری در تبیین واریانس متغیر وابسته، وقوع تصادفات ناشی از خستگی و خواب الودگی در جاده های برون شهری استان خواهند داشت.همچنین در فرضیه ای پارامتریک و تفاوتی با عنوان"تعامل رانندگان و پلیس راهور با میزان وقوع تصادفات ناشی از خستگی و خواب الودگی بر حسب سن، تحصیلات و سابقه کار"(به جز متغیر تحصیلات با  استفاده از روش تحلیل واریانس چندگانه)تفاوت معنی دار و آشکاری مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!