اثر غلظت و اندازه پودر لاستیک بر خواص رئولوژیکی و انعطاف پذیری قیر

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرضیه: 

سالانه مقدار بسیار انبوهی از تایر ضایعاتی در محیط زیست دور ریخته می شوند. از آنجا که فرایند تخریب مواد تایر بسیار زمان بر است، باید راه حل دوستدار محیط زیست برای بازیافت تایرهای ضایعاتی یافت شود. راهکارهای مختلفی برای اصلاح خواص مکانیکی و فیزیکی قیر یا آسفالت با پودر لاستیک پیشنهاد شده است. نتایج این مطالعات نشانگر اثر مثبت پودر لاستیک بر خواص قیر بوده است. بنابراین منطقی به نظر می رسد، غلظت و اندازه پودر لاستیک بر خواص قیر اثرگذار باشد.

روش ها:

 اثر غلظت (مقدارهای 3، 7 و %10 وزنی) و اندازه پودر لاستیک (0.1، 0.3، 0.6 و 1mm) بر گرانروی و خواص فیزیکی و ریولوژیکی آمیخته های قیر-لاستیک بررسی شد. افزون بر این، برای تصمیم گیری بهتر درباره استفاده از پودر لاستیک برای قیر، گرانروی قیر اصلاح شده نیز مطالعه شد.

یافته ها:

 نتایج نشان داد، افزایش غلظت پودر لاستیک و کاهش ابعاد پودر لاستیک موجب بهبود انعطاف پذیری در سرما و خواص ریولوژیکی قیر شد. افزایش غلظت پودر لاستیک تا %10  وزنی انعطاف پذیری قیر را از 20 به کمتر از 10 درجه سلسیوس کاهش داد و حتی در اندازه های کوچک تر پودر لاستیک (0.1mm)، انعطاف پذیری به حدود 8 درجه سلسیوس کاهش یافت. همچنین، در غلظت بیشتر و اندازه کوچک تر پودر لاستیک، مقاومت در برابر شیاردارشدن قیر از 35 به حدود 60 درجه سلسیوس افزایش یافت. با وجود این، نتایج گرانروی نشان داد، غلظت های بیش از %7 وزنی پودر لاستیک، گرانروی قیر را افزایش داده و کاربرد آن را محدود کرده است. بنابراین، افزودن تا %7 وزنی پودر لاستیک با اندازه کوچک تر از 0.1mm می تواند خواص فیزیکی و مکانیکی قیر را بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 483
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!