آینده نگاری تاثیر فناوری های همگرا بر مدل آرمانی نظام اداری جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نظام اداری، به عنوان یکی از کلیدی ترین زیرساخت های توسعه، خود تحت تاثیر دیگر خرده نظام ها مانند نظام علم و فناوری قرار دارد و یکی از جریان های بالقوه موثر بر نظام اداری، «همگرایی فناورانه» و «فناوری های همگرا» می باشد.

هدف

تحقیق حاضر با هدف کشف پاسخ مناسب به این سوال اساسی طراحی شده است که «تاثیرگذاری فناوری های همگرا بر آینده نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران، چگونه خواهد بود؟».

روش ها

در تحقیق کیفی و توصیفی حاضر، ابتدا ده سند فرادستی ناظر بر نظام اداری کشور با رویکرد نظریه داده بنیان مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفتند تا مدلی از نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران طراحی شود. در ادامه، نظرات خبرگان فناوری های همگرا در ایران درباره تاثیرات احتمالی این فناوری ها بر ابعاد مختلف نظام اداری آرمانی، از طریق مصاحبه گردآوری و با تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی و نرم افزار UCINET مورد تحلیل واقع شد.

یافته ها

ابعاد اصلی نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران در قالب عناصری چون ورودی، زیرساخت ها، منابع، فرایندها، خروجی و بازخورد، شناسایی شدند و تاثیرگذاری فناوری های همگرا بر این ابعاد شش گانه با چگالی 87/0 مورد تایید قرار گرفت. بالاترین مقدار از شاخص مرکزیت درجه ای داخلی (تاثیرپذیری) و خارجی (تاثیرگذاری) به ترتیب مربوط به «فرایندهای کاری» و «روبوتیک و هوش مصنوعی» می باشد و حوزه «رابط انسان - ماشین» بیشترین مقدار شاخص مرکزیت بینابینی را داراست.

نتیجه گیری

تمامی ابعاد شش گانه نظام اداری آرمانی ج.ا. ایران، به شدت از فناوری های همگرا متاثر خواهد شد و لازم است سازوکارهای مناسب (مانند آموزش، مقررات، اعتبارات و...) برای مواجهه موثر با این آینده در ارکان مختلف نظام ایجاد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!