تاثیر پویایی و رقابت پذیری محیط بر عملکرد کسب و کار؛ تحلیل نقش راهبردهای نوآوری محصول و فرایند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

اخیرا عملکرد چشم گیرتری از شرکت های دانش بنیان انتظار می رود. برخی عوامل درون سازمانی و دسته ای از عوامل برون سازمانی در عملکرد این شرکت ها می توانند نقش آفرینی کنند.به نظر می رسد نوآوری، رقابت پذیری و پویایی محیط از متغیرهایی می باشند که در راستای فعالیت های این شرکت ها می توانند نقش آفرینی نمایند.

هدف

پژوهش حاضر درصدد بررسی نحوه تعامل متغیرهای پویایی محیط و رقابت پذیری محیط (به عنوان متغیرهای برون سازمانی) و متغیرهای راهبردهای نوآوری محصول و فرایند (به عنوان متغیرهای درون سازمانی)با یکدیگر و همچنین تاثیر آن ها بر عملکرد کسب وکار می باشد.

روش ها: 

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری آن را 170 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی تشکیل داده است که از بین آن ها 115 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که روایی آن با استفاده از روش های روایی صوری ، روایی همگرا و تشخیصی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ  و نیز پایایی مرکب تایید شد. سنجش روابط علی بین متغیرها با استفاده از نرم اقزار PLS انجام گرفت.

یافته ها: 

نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان می دهد که ضریب مسیر راهبرد نوآوری محصول بر عملکرد کسب وکار عدد 616/0 است. همچنین ضریب مسیر راهبرد نوآوری فرایند بر عملکرد کسب وکار عدد 382/0 است. ضریب مسیر پویایی محیط بر راهبرد نوآوری فرایند 263/0 می باشد. ضریب مسیر پویایی محیط بر راهبرد نوآوری محصول عدد مثبت 277/0 است. همچنین ضریب مسیر رقابت پذیری محیط بر راهبرد نوآوری فرایند عدد 299/0 است. رقابت پذیری محیط بر راهبرد نوآوری محصول تاثیر دارد که مقدار آن 283/0 می باشد.

نتیجه گیری:

 نتایج تحقیق حاکی از آن است که رقابت پذیری محیط بر نوآوری فرایند و نیز بر نوآوری محصول تاثیر می گذارد. همچنین این متغیر از طریق نوآوری بر عملکرد کسب وکار موثر است. از طرفی پویایی محیط نیز بر نوآوری محصول و نوآوری فرایند موثر است و حتی این دو متغیر اخیر ارتباط پویایی محیط و عملکرد کسب وکار را میانجی گری می کنند. شرکت های دانش بنیان باید به طور ویژه شرایط محیط را رصد نموده و بر اساس رقابت پذیر و نیز پویا بودن آن، راهبردهای نوآوری را تدوین نمایند تا به عملکرد مطلوبی دست یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!