ارائه روشی برای مدیریت یکپارچه تسهیلات ایستگاه های اتوبوس با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و شاخص های تجهیزات و مبلمان ایستگاه ها (مطالعه موردی: منطقه 8 شهرداری تهران)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

ایستگاه های اتوبوس از جمله مهم ترین بخش های تاثیرگذار سیستم حمل و نقل عمومی در جذب مسافرین است. ارایه یک روش یکپارچه ی مناسب برای تعمیر و نگهداری ، شناسایی مشکلات و اصلاح این نواقص اهمیت زیادی در مدیریت حمل و نقل شهری دارد. در این مقاله سعی بر آن است تا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP) و ساخت پایگاه داده براساس چندین شاخص از تجهیزات و مبلمان ایستگاه های اتوبوس شهری و وزن دهی به این شاخص ها در نرم افزار Expert Choice ، ابتدا ایستگاه های دارای بیشترین مشکل الویت بندی شده و از سوی دیگر با تفکیک مشکلات هر ایستگاه الویت بندی رسیدگی به صورت تسهیلات محور جهت ارجاع مناسب کار به پیمانکاران مربوطه ، مدیریت هزینه و تعیین برنامه زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در رفع نواقص این ایستگاه ها امکان پذیر می باشد.از این رو در یک نمونه موردی ، اطلاعات واقعی از سطح تمامی ایستگاه های اتوبوس سطح منطقه 8 شهرداری تهران جمع آوری و با تشکیل پایگاه داده ، روش مذکور برای آن گسترش داده شده است. با استفاده از یافته های این تحقیق ،  مشکل کمبود هزینه ها و مدیریت بودجه در رفع نواقص یک سیستم اتوبوسرانی رفع شده و یک سیستم اولویت بندی بر مبنای پایگاه داده ای کیفی از ایستگاه ها امکان گسترش این روش را در سطح کلان یک شهر و یا کشور امکان پذیر می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2114638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!